Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SP811F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i såväl ett teoretiskt, som ett empiriskt perspektiv. Kursen ska även leda till fördjupade kunskaper om; kärnkompetenserna, kulturmedvetenhet och jämställdhet utifrån specialistsjuksköterskans funktion i psykiatriskt omvårdnadsarbete. Syftet med kursen är också att studenten ska utveckla färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och till medicinsk vetenskap av relevans för det psykiatriska omvårdnadsarbetet ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Relevanta kärnkompetenser, jämställdhet och omvårdnadsprocessen under människans hela livsförlopp diskuteras. Begreppen kulturmedvetenhet och profession problematiseras i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom psykiatrisk vård. Sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. analysera och problematisera kring teorier av relevans för psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap.
2. förklara och problematisera kring begreppen, profession, beprövad erfarenhet och vetenskap i relation till den psykiatriska specialistsjuksköterskans funktion
3. förklara och kritiskt granska begreppen, kulturmedvetenhet, jämställdhet och relevant kärnkompetens i relation till psykiatriskt omvårdnadsarbete, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier som stöd för lärandemål 1-4. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen 1-3 problematiserar och diskuterar studenten psykiatriska omvårdnadsteorier, omvårdnad, kärnkompetenser och begreppen profession och beprövad erfarenhet inom psykiatrisk omvårdnad. Lärandemål 1 – 4 diskuteras och analyseras utifrån ett omvårdnadsperspektiv i en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett seminarium i form av opponent- och respondentskap. Av de schemalagda momenten är seminarier och slutseminarium obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 - 4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att argumentera, diskutera och problematisera en självständigt vald teori som kopplas till relevant kärnkompetens/-er och hur den/de diskuteras och problematiseras i relation till relevant litteratur. Tyngdpunkten i bedömningen läggs på innehåll men även kvalitet samt form och struktur bedöms. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens seminarier och examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper). För väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252s.
Nanda International, (2015) Omvårdnadsdiagnoser: Definitioner och klassifikation 2015-2017. Lund: Studentlitteratur. 486s.
Polit D F, Beck C-T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (10 ed.) Philadelphia. Lippincott. 768s.
Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson. 480s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 si.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.