Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Förändringsledarskap i skolan
Engelsk benämning
Change Management in School
Kurskod
SO677F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-12-12
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sina kunskaper om förändringsstrategier i ett ledarskapsperspektiv inom förskola och skola. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar förtrogenhet med vetenskapliga förhållningssätt till förändringsarbete.
Innehåll
Kursen utformas som en sammanhållen process, där förändrings-, ledarskaps- och organisationsteorier samt vetenskapliga kartläggnings- och analysmetoder studeras och prövas.
Studenternas egna erfarenheter används och empiriska fall bearbetas och relateras till aktuella teorier och relevanta forskningsresultat.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för, problematisera och kritiskt värdera teoretiska perspektiv avseende ledarskap och organisation i relation till skolutveckling.
- använda och värdera vetenskapliga metoder för identifiering och analys av föränd-ringsinsatser och förändringsbehov.
- utforma och motivera en strategisk plan för utvecklingsarbete, samt värdera de konsekvenser en implementerad plan kan få på individ-, grupp- och förskole/skolnivå.
Formerna för att bedöma studenternas prestationer
Examinationen består i att studenten självständigt författar ett dokument, där en förändringsstrategi med bevekelsegrunder, teoretiska perspektiv, etiska aspekter och metoder för strategins utformning, genomförande och utvärdering redovisas.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, fältstudier, enskilda uppgifter grupparbeten och kollegial respons.
Bedömningsformer
Examinationen sker genom att studenten självständigt författar ett dokument, där en förändringsstrategi med bevekelsegrunder, teoretiska perspektiv och metoder för strategins utformning och genomförande redovisas (lärandemål 1-3).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Evans, L. (2014). Leadership for professional development and learning: enhancing our understanding of how teachers develop, Cambridge Journal of Education, 44:2, s. 179-198. [Tillhandahålls via lärplattformen.]
Henningsson-Yousif, A. (2012). Utmaningen att ta vara på medarbetarnas analyser i Skolledarens utmaning. Att leda pedagogisk verksamhet framgångsrikt. Rapporter från Tankesmedjan. Rapport 6, s. 76-93. [Tillhandahålls via lärplattformen.]
Jacobsen, D. I. (2013). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur (347 s).
Leo, U. & Wickenberg, P. (2013). Professional norms in school leadership: Change efforts in implementation of education for sustainable development, i Journal of Educational Change 14:403–422. [Tillhandahålls via lärplattformen.]
Nehez, J. (2015). Rektorers praktiker i möte med utvecklingsarbete. Möjligheter och hinder för planerad förändring, avhandling, Göteborgs universitet. Göteborg studies in Educational sciences 377 (186 s.). [Tillhandahålls via lärplattformen.]
Riddersporre, B & Erlandsson, M. (2016). Upplyftande ledarskap i skola och förskola, Stockholm: Natur & Kultur (180 s).
Referenslitteratur
Bryman, A. (2005). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber (502 s.).
Lindkvist, L; Frode Bakka, J och Fivelsdal, E. (2014). Organisationsteori: struktur, kultur, processer, Malmö: Liber (344 s.).
Svenningsson, S. och Alvesson, M. (2010). Ledarskap, Malmö: Liber (128 s.).
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.