Benämning
Socialt arbete: Forskningsmetodik
Engelsk benämning
Social Work: Research Methodology
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-11-13
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 110 högskolepoäng från termin 1-5 i programmet. Dessa skall inkludera delkurs 2, 10 hp, i kurs SC141C.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i socionomprogrammets sjätte termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik med särskild tonvikt på ett analytiskt och problematiserande förhållningssätt.
Innehåll
I kursen diskuteras samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. En genomgång görs av forskningsprocessens olika delar, såsom problemformulering, syfte och frågeställningar, metod och urval, samt olika metoder för datainsamling och analys. Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning diskuteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
2. beskriva centrala delar i forskningsprocessen,
3. identifiera relationer mellan problemformulering, frågeställning och val av metodologiskt angreppssätt,
4. redogöra för centrala kvalitativa och kvantitativa metoder samt dess tillämpning, och
5. söka, analysera, och kritiskt värdera olika typer av källor, och
6. redogöra för gällande etiska riktlinjer i forskningsprocessen.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen. I direkt anslutning till föreläsningar ges arbetsseminarier där studenten genomför praktiska övningar såväl individuellt som i grupp.
Bedömningsformer
Lärandemålen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, vilken utgör underlag för bedömningen. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utforma och diskutera kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder med grund i vetenskapsteoretiska begrepp, metod, källkritik och etik. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahrne G, Svensson P (2015) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber 192 s.
Aspers P, (2007, 2011) Etnografiska metoder. Malmö: Liber. ca 250 s.
Eliasson A, (2018) Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. ca 161 s.
Socialhögskolan Lund (2018) Råd och anvisningar för uppsatsskrivande Lund: Socialhögskolan 48 s.
Thurén T & J Werner (2019) Källkritik Stockholm:Liber 200 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 264 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.