Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde.
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande. Studenten ska även utveckla sin förmåga att planera, genomföra samt utvärdera undervisning och dess resultat.
I kursen introduceras teorier om utveckling och lärande som grund för att förstå och förklara barns, ungas och vuxnas kognitiva och språkliga utveckling. Teorierna sätts i relation till forskning om klass, genus och etnicitet. I kursen behandlas didaktiska teorier om hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Kursen behandlar även digitala medier och dess betydelse för lärande och identitetsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• identifiera och beskriva huvuddragen i utvecklings- och lärandeteorier (1)
• redogöra för och kritiskt granska olika teoriers relevans för hur undervisning utformas och genomförs samt med hjälp av teorier kunna motivera olika handlingsstrategier och undervisningssätt (2)
• använda olika former av utvärdering av elevers lärande samt kunna redogöra för och kritiskt granska relationen mellan lärande, undervisning och bedömning (3)
• redogöra för olika sätt på vilket barn och ungas lärande påverkas av digitala medier och vad det betyder för arbetet i skolan. (4)
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. Samtliga föreläsningar, seminarier och kursuppgifter är obligatoriska.
Prov 1: Individuell skriftlig nätbaserad tentamen (Individual Written Online Examination), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 4.
Prov 2: Individuell inlämningsuppgift med efterföljande seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (1:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 2. (14 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur. Kap. 1- 8, 13. (198 s.)
Imsen, Gunn (2006). Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. (4., rev. uppl.). Lund: Studentlitteratur. Kap. 3-15. (358 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) (2018). Att bli lärare. (1:a upplagan). Stockholm: Liber. Kap. 39-42, (28 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (4:e utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7-10, 12-14. (254 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Schött, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3:e utgåvan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur i mindre omfattning kan tillkomma.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).