Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Dramapedagogik I
Engelsk benämning
Educational Drama I
Kurskod
KS281F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande förmågor och förståelse för dramapedagogiskt arbete och i ledarskap. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla grundläggande förståelse för centrala dramapedagogiska begrepp samt ämnets historia och framväxt.
Innehåll
Kursen behandlar dramapedagogikens traditioner, framväxt och utveckling. Lek, fiktion och improvisation studeras och bearbetas praktiskt i relation till gruppdynamik och perspektiv på lärande.
I kursen tränas ledarskap genom praktisk erfarenhet och genom reflektion över samspel och personlig utveckling. Vidare introduceras ämnesdidaktiska begrepp, olika ämnesuppfattningar och variationer på dramapedagogiska praktiker såsom till exempel drama i skola och utbildning, kulturpedagogik och tillämpad teater.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utforma och leda improvisationsövningar som förhåller sig till lek, fiktion och gruppdynamik
- reflektera över sitt eget deltagande och ledarskap i dramapedagogiska aktiviteter
- reflektera över och problematisera teoretiska perspektiv på lek, fiktion och lärande
- exemplifiera centrala delar av dramapedagogisk historia och framväxt, samt identifiera centrala diskussioner inom dramafältet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer som utöver praktiskt deltagande i dramapedagogiska aktiviteter, utgörs av skapande arbete i grupp, seminarier, observation och enskilda studier. Kursen innebär även studiebesök eller deltagande i någon relevant verksamhet.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag, samt att använda processorienterat arbetssätt i det egna lärandet.
Bedömningsformer
Prov 1 (2001): Improvisation, samtal och ledarskap (Improvisation, reflection and leadership), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Observation, reflektion och gestaltning (Observation, reflexivity and performance), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aspelin, Jonas (2018). Lärares relationskompetens: vad är det? - hur kan den utvecklas?. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (157 s.)
Bolton, Gavin (2008). Drama för lärande och insikt: om dramapedagogik i teori och praktik. Göteborg: Daidalos. (294 s.)
Frost, Anthony & Yarrow, Ralph (2016). Improvisation in drama, theatre and performance: history, practice, theory. (Third edition.) London: Palgrave. (320 s.)
Heggstad, Kari M. (2014). 7 vägar till drama. Grundbok i dramapedagogik för förskollärare i och lärare. Lund: Studentlitteratur. (255 s.)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. (1. uppl.) Stockholm: Liber (198 s.)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.