Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Engelska i ett kontrastivt perspektiv
Engelsk benämning
English from a Contrastive Perspective
Kurskod
KS261F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-01-27
Gäller från
2017-01-27
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt godkända högskolestudier i engelska om minst 45hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade insikter om engelskan syntax, morfologi samt ord och fraser samt kunskap om hur engelska och svenska skiljer sig åt inom dessa områden. Vidare syftar kursen till att studenterna ska kunna bedöma muntliga och skriftliga elevtexter utifrån olika delaspekter, ur ett språkutvecklingsperspektiv samt med utgångspunkt från skolans styrdokument.
Innehåll
Delkurs 1 behandlar engelskans syntax, morfologi, ord och fraser i kontrast till dessa i svenskan.
Delkurs 2 behandlar bedömning av muntliga och skriftliga elevtexter utifrån olika delaspekter med särskild betoning på utveckling av elevernas uttrycksförmåga. Analyserna av elevtexter bygger dels på att språkförmåga inte är statisk och att elevtexter därför bör betraktas ur ett utvecklingsperspektiv, dels på att elevers språkbruk bör kunna förklaras av språkläraren. Vid bedömningen av elevtexter beaktas även ett diskursperspektiv. Eftersom bedömningen sker i förhållande till skolans styrdokument, behandlas även kursplanen i engelska för grundskolan samt ämnesplanerna för gymnasiet.
Lärandemål
Lärandemål
Delkurs 1 Styrdokument och bedömning (Curriculum and assessment), 3,5hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt granska de styrdokument som gäller för skolans undervisning i engelska för grundskolan eller gymnasiet (3)
- kunna bedöma och analysera elevtexter utifrån olika aspekter av elevers språkutveckling och i enlighet med skolans styrdokument (4)
Delkurs 2 Grammatik (Grammar), 4hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och förklara likheter och skillnader mellan svenska och engelska med avseende på morfologi och syntax (1)
- identifiera likheter och skillnader mellan svenskans och engelskans ord- och frasförråd (2)
Arbetsformer
Kursen bedrivs på distans och genomförs med stöd av nätbaserade uppgifter. En avslutande campus-träff inbegriper skriftlig examination.
Bedömningsformer
Lärandemål (1, 2) i delkurs 1 examineras genom en individuell skriftlig reflektionsportfolio som inbegriper en analys av skolans styrdokument i engelska, en översikt över på vilka grunder elevers språkbruk bör bedömas formativt såväl som summativt samt bedömningar av muntliga respektive skriftliga elevtexter.
Lärandemål (3, 4) i delkurs 2 examineras genom en avslutande skriftlig examination som inriktas mot likheter och skillnader mellan engelska och svenska med avseende på syntax, morfologi, ord och fraser.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1
Källström, Roger. (2012). Svenska i contrast, tvåspråkiga perspektiv på svensk grammatik. Lund: Studentlitteratur. (221 s.)
Vannestål, Maria Estling (2007). A university grammar of English with a Swedish perspective. Lund: Studentlitteratur. (540 s.)
Delkurs 2
Skolverket (2011). Curriculum for the compulsory school. Stockholm. Skolverket och Fritzes.
(26 s.)
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Skolverket och Fritzes. (24 s.)
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket och Fritzes. (32 s.)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter Stockholm: Skolverket. (70 s.)
Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i engelska. Skolverket och Fritzes. (38 s.)
Skolverket (2012). Om ämnet engelska. http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/eng (8 s.)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.