Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Bild för lärare, åk 1-9, III
Engelsk benämning
Arts for Teachers, Schoolyear 1-9, III
Kurskod
KS250F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-11-24
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS107F Bildarbete och lärande II (godkänd) eller KS248F Bild för lärare, åk 1-9, I+II (godkänd) eller KS249F Bild för lärare, åk 1-9, II (godkänd)
Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska förstå visuella kulturer som samhälleliga företeelser och hur dessa manifesterar sig inom arkitektur, design och samtidskonst. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla strategier kring att använda det offentliga rummet för att uttrycka sig visuellt. Vidare ska studenterna utveckla kunskaper om kreativa processer i bild- och designarbete samt fördjupade insikter om bedömning i ämnet bild.
Innehåll
Etnologiska fältstudier samt kreativa processer utgör centrala delar i kursen. Det offentliga rummets mångfald studeras utifrån arkitektoniska, stilhistoriska, kulturella, designmässiga samt konstnärliga utgångspunkter. Begreppet parafras behandlas som en form av samtal med existerande kulturella uttryck och konstens metoder. I lektionsplaneringen tränar sig studenterna att bedöma elevens process och resultat både formativt och summativt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- dokumentera, presentera och redogöra för centrala begrepp inom fältet visuell kultur
- undersöka och reflektera över begreppen offentligt rum, socialt rum samt offentlig utsmyckning relaterat till bakomliggande förutsättningar och estetiska hänsyn
- exemplifiera hur samtidskonst kan erbjuda möjligheter för lärande
- arbeta med en designprocess från skiss till prototyp och dokumentera processen
- diskutera bedömning relaterat till kreativa processer
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier, praktiskt bildarbete, bildteoretiska övningar, fältstudier och individuellt arbete med portfolio, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre olika delar.
En första examinationsdel består av att individuellt arbete med en designprocess från skiss till prototyp.
En andra examinationsdel består i att studenten i samarbete med en medstuderande genomför en etnografisk undersökning av en plats. En redovisning av vald arkitektur på platsen presenteras. Undersökningen bildar underlag för ett förslag till förändring eller förskjutning av platsens karaktär eller ändamål med hjälp av en parafras över ett samtidskonstverk. Undersökningen examineras visuellt och muntligt vid ett seminarium.
En tredje examinationsdel består av ett skriftligt paper där studenten planerar ett lektionsupplägg med bedömning och innehåll och metoder blir synliga utifrån examination två och opponeras av annan student.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Cecilia (2006) Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet Stockholm HLS Förlag 171 s
Ahl, Zandra & Olsson, Emma (2001). Svensk smak: myter om den moderna formen. Stockholm: Ordfront
Arnold, Dana (2006) Konstvetenskap – en introduktion Stockholm Raster 178 s
Billgren, Ernst (2008) Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor Stockholm Langenskiöld 117 s
Billgren, Ernst (2011) Vad är konst 2: 100 nya jätteviktiga frågor Stockholm Langenskiöld 120 s
Burman, Greta Konsten i historien. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar: Kulturanalytiska verktyg (2012) Gleerups, Malmö 161 s
Freeland, Cynthia (2006) Konstteori – en introduktion Stockholm Raster 200 s
Gympel, Jan & Ahlström Koch, Katrin (1998) Arkitekturens historia: från antiken till våra dagar Köln Könemann 119 s
Heskett, John (2006). Design: en introduktion. Stockholm: Raster
Jönsson, Anders (2009) Lärande bedömning Malmö Gleerups 176 s
Kaijser, L. & Öhlander, M. (1998) Etnologiska fältstudier Lund Studentlitteratur 122 s
Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Skolverket 281 s
Kommentarmaterial till kursplanen i bild (reviderad 2017). Tillgänglig via internet.
Diskussionsmaterial till kursplanen i bild. Tillgänglig via internet.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of Looking: an introduction to visual culture, New York: Oxford University Press (504 s.)
Vihma, Susann (2003). Designhistoria: en introduktion. Stockholm: Raster
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.