Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Pedagogiskt drama IV, Ledarskap och gestaltning
Engelsk benämning
Educational Drama IV
Kurskod
KS114F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-05
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: KS113F Pedagogiskt drama III, Berättande genom drama (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förståelse för vad ett entreprenöriellt lärande och förhållningssätt innebär i dramapedagogiska projekt. Studenterna ska också utveckla sin förståelse för ledarskapets betydelse i kreativa processer och fördjupa sina insikter om dramapedagogikens betydelse för denna process. Kursen syftar även till att deltagarna ska utveckla sin förmåga att vetenskapligt dokumentera samt att utforma gestaltande presentation.
Innehåll
Kursen fokuserar på entreprenöriellt lärande, ledarskap och dramapedagogisk gestaltning. Studenterna ges möjlighet att vidareutveckla sin kunskap om kreativa processer inom dramapedagogik och vad det innebär att genomföra ett projekt från idé till presentation. I teori och praktik studeras hur drama som metod kan användas och vilken roll ledarskapet har i entreprenöriellt lärande samt hur detta kan dokumenteras och analyseras i text och i dramatisk gestaltning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- leda ett drama- eller teaterprojekt med barn, unga eller vuxna som utgår från deltagarnas idéer
- formulera en projektplan, dokumentera sitt arbete och presentera en projektrapport utifrån kunskaper i forskningsmetodik
- analysera och reflektera över hur ett entreprenöriellt lärande och förhållningssätt påverkar arbetssätt och kommunikation med barn, unga, vuxna och det omgivande samhället
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer och tillämpar ett processorienterat arbetssätt. Studenterna genomför ett dramapedagogiskt projekt med barn, unga eller vuxna i samarbete med skola, utbildning eller annan relevant verksamhet och sammanställer en skriftlig rapport. Valda delar ur projektet presenteras genom dramatisk gestaltning.
Bedömningsformer
Examination sker i form av
• planering, ledning och genomförande av ett entreprenöriellt projekt med utgångspunkt i drampedagogiska arbetssätt
• presentation av projektarbetet i form av en vetenskaplig projektrapport
• presentation av förståelse för och färdigheter i entreprenöriellt lärande i form av en dramapedagogisk gestaltning
Det första momentet utgörs av att studenten individuellt, inom ramen för ett grupparbete, genomför ett projektarbete med barn, unga eller vuxna. Detta projekt följs upp av ett seminarium där studenten går i dialog med kurslitteraturen för att problematisera och förhålla sig till entreprenöriellt lärande samt det kreativa ledarskapet utifrån ett dramapedagogiskt arbetssätt. Det andra momentet består i att sammanställa en individuell text där dokumenteringen av projektet bildar underlag för analys och tolkning i en vetenskaplig projektrapport. Denna text används som underlag för en uppgift där studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, redovisar relevanta erfarenheter av ett entreprenöriellt och dramapedagogiskt arbetssätt samt formulerar handlingsstrategier för hur ett sådant arbetssätt kan utveckla den egna praktiken.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Brinkmann, Svend och Tanggaard, Lene (2009). Kreativitetsfremmende læringsmiljøer i skolan. Frederikshavn: Dafolo forlag (214s).
Ejvegård, Rolf (2003). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur (167s).
Falk-Lundqvist, Åsa; Hallberg, Per-Gunnar; Leffler, Lena och Svedberg, Gudrun (2011). Entreprenöriell pedagogik i skolan – drivkrafter för elevers lärande. Stockholm: Liber AB (146s).
Kullberg, Birgitta (2004). Etnografi i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (230s).
Roos-Sjöberg, Jeanette (2000). I gränslandet mellan scen och publik. Falun: Dalateatern (181s) www.dalateatern.se
Skolverket (2010). Skapa och våga. Om entreprenörskap i skolan. (122s).
Wahlström, Gunilla O (2005). Samspel och ledarskap. Malmö: Runa förlag (144s).
Egen vald litteratur inom det egna området i projektet (300s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.