Studie-och yrkesvägledarexamen.
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att planera och handleda verksamhetsförlagd utbildning för studie- och yrkesvägledarstudenter samt utvärdera resultatet. Kursen syftar även till att deltagaren ska utveckla sin förmåga att handleda och leda samtal och ge feedback med stöd av olika kommunikationsstrategier.
I kursen introduceras samtalsmodeller i relation till hur verksamhetsförlagd utbildning kan planeras och genomföras. I kursen studeras och används formativa bedömnings- och utvärderingsmodeller. I kursen studeras och problematiseras även olika handlednings- och kommunikationsstrategier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifera och analysera samtalsmetoder utifrån relevanta teorier inom vägledning
- redogöra för och utforma bedömnings- och utvärderingsmodeller i relation till olika utbildningsinnehåll
- tillämpa relevanta handlednings- och kommunikationsstrategier med hänsyn till individuella behov
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter och kollegial respons.
Kursen examineras genom delexaminationer:
Del 1 examineras skriftligen och muntligen (mål 1).
Del 2 examineras skriftligen och muntligen (mål 2).
Del 3 examineras skriftligen och muntligen (mål 3).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Berg, Insoo Kim & De Jong, Peter (2013) Lösningsbyggande samtal. Lund: Studentlitteratur AB (597 s).
Egan, Gerard (2017) The Skilled Helper.A client-centred approach. Cenage Learning EMEA (512 s).
Maltén, Arne (1998). Kommunikation och kon?ikthantering. Lund: Studentlitteratur (208 s).
Strömquist, Siv (2014). Konsten att tala och skriva. Malmö: Gleerup (267 s).
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Stockholm: Liber AB (140 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).