Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Genus och historieundervisning
Engelsk benämning
The Gender Perspective in History Education
Kurskod
IS211F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-02-19
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och tillämpa sina kunskaper om genus-, jämställdhets-, och normkritiska perspektiv i didaktiskt arbete.
Innehåll
I kursen anläggs ett genus- och jämställdhetsperspektiv på historia där även maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt tas upp och diskuteras. Kursen behandlar genushistoriska förändringsprocesser, begreppsutveckling samt begreppsanvändning ur ett undervisningsperspektiv med utgångspunkt från styrdokumenten i historia.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och förklara historiska förändringar av, och aktörers påverkan på, människors levnadsvillkor ur ett genusperspektiv
- förklara och diskutera teoretiska begrepp som genus, jämställdhet, maskulinitet, intersektionalitet, HBTQ och normkritiskt förhållningssätt, samt argumentera för dessa begrepps integrering i historieundervisning
- planera, genomföra och kommentera undervisning om historiska förändringar ur ett genusperspektiv, inom ramen för skolans styrdokument
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
Bedömningsformer
Lärandemål ett, två och tre examineras inom ramen för ett grupparbete, genom en muntlig redovisning, med skriftligt underlag, vid ett didaktiskt seminarium, samt en individuell skriftlig uppgift som utgår från den muntliga redovisningen.
Vid eventuell omexamination kan examinationsformen ändras till individuell skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Lennerhed, Lena (red.) (2018), Från Sapfo till Cyborg. Idéer om kön och sexualitet i historien, Örlinge: Gidlunds förlag (s.10-229)
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Ohlander Ann-Sofie Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia. En granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan, Stockholm 2010 (65s)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide. Valbar litteratur väljs i samråd med kursledaren. (totalt ca 400 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).