FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp.
FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, 7,5 hp.
Samt 5 hp i kursen:
FF304H Fastighetsförvaltning, 15hp.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i Fastighetsföretagarprogrammet.
Kursens syfte är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse av bygg- och ombyggnadsprocessen utifrån beställarrollen i ett fastighetsföretag ur organisatoriska, tekniska, juridiska, ekonomiska, miljö- och samhälleliga perspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. förståelse av samspelet mellan byggprocessens aktörer
2. kunskap om de regelverk som påverkar bygg- och fastighetssektorn och dess aktörer - relaterat till förvaltningen
3. kunskap om projektledning i bygg- och ombyggnadsprocessen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
4. visa förmåga att värdera och tolka problemställningar relaterade till bygg- och ombyggnadsprocessen
5. kunna argumentera kring tekniska, juridiska, ekonomiska, miljö och samhälleliga konsekvenser av olika alternativa lösningar i byggprocessen
6. kunna kommunicera med olika parter i bygg- och ombyggnadsprocessen ur ett beställarperspektiv
Föreläsningar och projektarbete, som genomförs i grupp och redovisas skriftligt samt muntligt av alla gruppmedlemmar vid ett obligatoriskt seminarium.
- Godkänd skriftlig tentamen 5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5)
- Godkänd projektuppgift 2,5 hp (UG) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd skriftlig tentamen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.