Kurser om 30 hp i huvudområdet informatik.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i programmet IT och ekonomi och kan ingå i en kandidatexamen i Informatik.
Studenten ska utveckla förståelse för etiska dilemman som följer med design, utveckling och användning av informationsteknik, teori och argumentation inom etik. Målet är studenten både visar en generell förståelse av etiska resonemang och en förmåga att tillämpa dessa i en praktisk verksamhet. Speciellt behandlas på kursen de sätt på vilka den moderna informationstekniken ger upphov till nya typer av etiska problemställningar.
Kursen innehåller följande moment:
- Normativa teorier om etik
- Argumentationsteori samt informell logik
- En genomgång av aktuella etiska frågeställningar inom IT-området
- Fördjupning kring specifika etiska problemställningar rörande informationssystem, organisation och verksamhetsstöd
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanliga etiska teorier
- redogöra för etiska problemställningar rörande informationssystem, organisation och verksamhetsstöd
- reflektera över olika förhållningssätt till relevanta etiska dilemman inom området etik och IT
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- problematisera ett givet praktiskt fall utifrån flera olika etiska teorier
- argumentera i tal och skrift för något konkret handlingsalternativ i ett givet praktiskt fall
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att i arbetet med IT relaterade problem göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter
- visa insikt om informationsteknikens roll och människors ansvar för informationsteknikens användning i verksamheter och sociala sammanhang
Föreläsningar, seminarier, workshops, övningar samt självstudier.
Tentamen 3 hp och inlämningsuppgifter 4,5 hp.
Krav för godkänd:
För godkänd krävs att samtliga ingående tentamina och redovisningar genomförts och minst fått värderingen G.
Krav för väl godkänd:
Förutom de krav som gäller för betyget godkänt ska även tentamina värderats till väl godkänd.
- Lennerfors, T.T. (2019). Etik för ingenjörer. Johanneshov: MTM.
- Ågren, P. (2015). 9 moralfilosofiska frågor i informationsåldern. Stockholm: Books on Demand (BoD).
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.