Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Data- och informationsvetenskap: Objektorienterad programmering och modellering för IA
Engelsk benämning
Computer and Information Science: Object-Oriented Programming and Modelling for IA
Kurskod
DA361A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2021-11-22
Fastställandedatum
2021-11-22
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
DA354A: Introduktion till programmering.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Data- och informationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet data- och informationsvetenskap på nivå 31 - 60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i data- och informationsvetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom objektorienterad programutveckling och -design. Därigenom ska studenten även vidareutveckla sina programmeringsförmågor.
Innehåll
- Från strukturerad till objektorienterad programmering
- Design och analys med principer för objektorientering
- Objektorientering i det aktuella programspråket
- Unified Modeling Language (UML)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för begrepp inom strukturerad och objektorienterad programmering
- visa förståelse för objektorienterad programmeringsteknik
- beskriva vanligt förekommande datastrukturer
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera, strukturera och implementera objektorienterade program i ett programspråk
- självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande objektorienterat program
- välja och motivera lämpliga klasser vid konstruktion av ett objektorienterat program
- använda UML (Unified Modeling Language) i utformningen av och kommunikationen kring programvara
- specificera use case-diagram, aktivitetsdiagram, klassdiagram, objektsdiagram, sekvensdiagram och tillståndsdiagram
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera alternativa objektorienterade lösningars för- och nackdelar för ett givet problem.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier, praktiska övningar och laborationer, samt självstudier.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen (3,5 hp) samt en serie inlämningsuppgifter med fokus på design och problemlösning i det aktuella programmeringsspråket (4 hp).
För betyget Godkänd krävs att inlämningsuppgifter och tentamen genomförts och minst fått värderingen Godkänd. För betyget Väl godkänd krävs dessutom att tentamen har fått värderingen Väl godkänd.
Kurslitteratur
- Downey, Allen B (2012), Think Python, O'Reilly, Sebastopol. ISBN 13: 9781449330729
- Bennet, Simon, MacRobb, Steve & Farmer, Ray (2010), Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, London. ISBN 13: 9780077125363
Referenslitteratur:
- Miller, Bradley N. & Ranum, David L. (2013), Problem Solving with Algorithms and Data Structures Using Python, Franklin, Beedle & Associates, Wilsonville. ISBN 13: 9781590282571
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.