Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Biologi och lärande: Ekologi
Engelsk benämning
Biology and Education: Ecology
Kurskod
BI201C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Inrättandedatum
2011-03-11
Fastställandedatum
2022-04-29
Gäller från
2022-04-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 1, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om ekologiska processer, om samspelet mellan natur, samhälle och människa, samt didaktiska kunskaper om hur man kan främja elevers förståelse för ekologi och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens ämnesinnehåll rör organismers, även mikroorganismers, uppbyggnad och funktion, alltifrån cellen och organeller, till individen och individens relation till miljön. Vidare behandlas materias kretslopp, där uppbyggnad av organismer och nedbrytning av döda organismer via fotosyntesen respektive cellandningen är viktiga processer. Energins betydelse för ekosystems existens och energins omvandlingar vävs in. Andra begrepp som behandlas är näringskedja, näringsväv, succession och biologisk mångfald samt typiska arter för svenska ekosystem. Evolution och evolutionsprocessen introduceras. Ovanstående relateras till samspelet mellan natur, samhälle och människa under olika tidsperioder. Här behandlas bl a jordbrukets uppkomst, energiförsörjning och naturkatastrofer.
Kursens pedagogiska och didaktiska innehåll rör undervisningsplanering i vilken uteundervisning, styrdokument, och begreppsförståelse problematiseras. Språket i samtal, och facklitteratur samt dess betydelse för kunskapsutveckling behandlas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera organismers uppbyggnad och funktion på olika nivåer, från atom-/molekyl-och cellnivå till ekosystemsnivå
- urskilja, exemplifiera och diskutera begreppen materia och energi i ett ekologiskt sammanhang samt kunna använda digitala mätinstrument i undervisningssammanhang
- ge exempel på svenska arter samt utreda de grundläggande villkor enligt vilka ekosystem existerar och förändras.
- diskutera hur naturresurser nyttjas och utnyttjats i samspel mellan natur, människa och samhälle under olika tidsperioder samt kunna dra slutsatser om vad detta innebär ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv
- redogöra för och problematisera kunskapsframväxten inom naturvetenskaplig forskning
- diskutera betydelsen av uteundervisning för kunskapsutvecklingen i biologi med beaktande av styrdokument och forskning i elevers begreppsförståelse
- reflektera över språkets betydelse för lärande i biologi samt visa exempel på hur en medveten språk- och kunskapsutvecklande undervisning i ekologi kan se ut
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av exkursioner, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp och individuellt mm.
I kursen ingår obligatoriska moment. Dessa är alla seminarier, laborationer, exkursioner och läraktiviteter.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Prov 1: Individuell salstentamen (Individual Written Exam), 10 hp. - (2201)
I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3 och 4.
Prov 2: Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 5 hp. - (2202)
I detta prov examineras lärandemål 5, 6 och 7.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur (Kap 1, 2, 4-9, 11, 14 och 19) (204 s)
Begon, Michael; Howarth, Robert och Townsend, Colin (2014) Essentials of ecology. London: Wiley (405 s)
Ehdwall, Dana Seifeddine & Wickman, Per-Olof. (2018). Hur lärare kan stödja andraspråkselever på gymnasiet att tala kemi. Nordic Studies in Science Education, 14(3), 299-316.
Ideland, Malin (2012) Naturvetenskapens kultur. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (12 s)
Kouns, Maria. (2015). Smågruppssamtal i NO-undervisningen. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 6 . Läsyftet. Skolverket. Tillgänglig via internet. (ca 25 s)
Lundegård, Iann; Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund: Studentlitteratur (210 s)
Nelson, Johan (2012) Naturvetenskaplig kunskapsproduktion. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (12 s) Tillgänglig via internet.
Nygård Larsson, Pia (2015). NO-ämnenas texter och texttyper. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 4. Läslyftet. Skolverket. Tillgänglig via internet. (14 s)
Olander, Clas. (2015). Ordförråd och begreppsutveckling. Modulen Att främja elevers lärande i NO, del 3. Läsyftet. Skolverket. Tillgänglig via internet. (ca 13 s)
Utöver ovanstående tillkommer litteratur från olika kompletterande källor motsvarande ca 200 sidor
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.