För tillträde till kursen krävs godkända resultat i kurserna under termin 1-4 , 120 hp inom biomedicinska analytikerprogrammet.
Kursen ingår i Biomedicinska analytikerprogrammet och är en kurs inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 61-90 hp som även kan ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.
Kursens syfte är att studenten fördjupar sina kunskaper i metodiker och undersökningar som genomförs vid olika laboratorier inom det biomedicinska området. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar ett professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot prov, undersökning, patienter och deras närstående .
I kursen behandlas laboratorieanalyser och undersökningar med beaktande av etik, genus och kulturellt perspektiv. Vidare behandlas olika laboratoriemetodiker och analyser specifika för veksamhetsområdet. Provhantering och undersökningar diskuteras utifrån ett etiskt förhållningssätt. Värnandet om patienten och provet inom det laboratoriemetodiska arbetet diskuteras. Vidare belyses laboratoriets organisation och kvalitetssystem samt de lagar och författningar som gäller inom hälso- och sjukvården.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika laboratorieundersökningars tillämpningsområden,
2. tillämpa biomedicinska laboratoriemetodiker inom klinisk diagnostik,
3. självständigt utföra provtagning/undersökning och förstå olika laboratorieundersökningars tillämpningsområde,
4. kritiskt granska och bedöma diagnostiska analyser och undersökningar,
5. förklara principerna för kvalitetsarbete och deras tillämpningar inom området,
6. tillämpa ett professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot patient och patientprov,
7. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens, och
8. redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll.
Undervisningen bedrivs i form av laboratoriearbete under handledning. Aktivt och självständigt utföra provtagning/undersökning. Vidare ingår litteraturstudier, dokumentation i form av arbetsbok samt seminarier med muntlig och skriftlig redovisning . Närvaron är obligatorisk i den verksamhetsförlagda utbildningen samt vid redovisningar och seminarier.
Lärandemålen examineras och bedöms enligt ett speciellt bedömningsformulär som särskilt utformats för verksamhetsförlagd utbildning. Lärandemål 1-7 , de metoder som tillämpas och genomförs av studenten vid laboratoriet, redovisas i en arbetsbok. Även lärandemål 8-9 redovisas i arbetsboken. Arbetsbokens examination genomförs skriftligt och muntligt i seminarieform.
Rätt till omtentamen
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Persson, B. Wilhelmsson, M. (2008) Biomedicinsk analytiker – en profession att vara stolt över. Lund: Studentlitteratur. 119 s
Relevant litteratur för de olika veksamhetsområdena inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
Laboratoriernas metodböcker.
Laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.