Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Klinisk kemi, hematologi och transfusionsmedicin
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Clinical Chemistry, Hematology and Transfusion Medicine
Kurskod
BA141C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-20
Gäller från
2018-01-16
Behörighetskrav
För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper om grundläggande begrepp inom klinisk biokemi, hematologi och transfusionsmedicin samt kunna tolka och tillämpa metodiker inom dessa områden.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Klinisk kemi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika organs kemiska och fysiologiska funktioner samt normala och patologiska tillstånd i termer av ett förändrat kemiskt förlopp.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för vad som sker vid normalt upptag, omsättning, utsöndring och reglering av vanliga biomolekyler,
2. redogöra för hur biomolekyler kan användas för diagnostik,
3. tillämpa olika provtagningstekniker samt samverka med patienter på ett professionellt sätt, och
4. planera och självständigt genomföra analyser och undersökningar som förekommer inom klinisk kemisk diagnostik, samt bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, enskilda studier och laborationer. För att uppnå lärandemål 1 och 2 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten fördjupar sig med hjälp av enskilda studier. För att uppnå lärandemål 2, 3 och 4 genomförs självständiga laborationer som avslutas med praktiskt prov samt enskild skriftlig laborationsrapport. Av de schemalagda momenten är laborationerna inklusive praktiskt prov obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen samt laborationsrapporten, underlag för bedömningen.
Delkursens bedömningsformer
Prestation vid laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1 och 2 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Bedömning av lärandemål 3 och 4 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och från en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 och 4 ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker som förekommer inom klinisk kemisk diagnostik. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).
2. Hematologi och transfusionsmedicin, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika blodcellers bildning, reglering, funktion och morfologi vid normala respektive patologiska tillstånd och därtill relaterade laborativa moment. Transfusionsmedicinens historik belyses. Vidare behandlas blodtappningsverksamhetens metodik och dess komplikationer samt blodgruppsimmunologi och därtill relaterade laborativa moment.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för hematopoetiska cellers bildning, reglering och funktion,
2. redogöra för de vanligaste anemierna,
3. identifiera normala blodceller,
4. redogöra för centrala metoder och rutiner inom transfusionsmedicinsk verksamhet, och
5. planera och självständigt genomföra analyser som förekommer inom hematologisk diagnostik och blodgruppsserologi, bearbeta och kritiskt granska analys och undersökningsresultat.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, enskilda studier, seminarier och muntlig redovisning. För att uppnå lärandemål 1, 2 och 4 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten fördjupar sig med hjälp av enskilda studier. Lärandemål 1 och 2 stöds även genom att studenterna tilldelas enskilda fördjupningsuppgifter som presenteras med muntliga redovisningar vid ett seminarium. För att uppnå lärandemål 3 och 5 genomförs självständiga laborationer som avslutas med praktiskt prov och enskild skriftlig laborationsrapport. Av de schemalagda momenten är seminarium och laborationer inklusive praktiskt prov obligatoriska och utgör, tillsammans med den avslutande skriftliga tentamen samt laborationsrapporten, underlag för bedömningen.
Delkursens bedömningsformer
Prestation vid seminarium, laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Bedömning av lärandemål 1, 2 och 4 sker utifrån studentens prestation vid en individuell skriftlig tentamen. Bedömning av lärandemål 3 och 5 sker utifrån studentens laborativa prestationer, praktiskt prov och från skriftliga redogörelser. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 och 5 ligger på förmågan att förstå och tillämpa metodiker som förekommer inom hematologisk diagnostik och blodgruppsserologi. Eventuell frånvaro vid muntlig redovisning kan kompletteras med ny muntlig redovisning vid senare tillfälle enligt beslut av examinator. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktiskt prov enligt beslut av examinator om inte ny laboration/praktiskt prov kan erbjudas under terminen. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, praktiskt prov, laborationsrapport och muntlig redovisning ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd (60%). För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt godkänd och det praktiska provet samt muntliga redovisningen godkänt. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd (80%).
För att få G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att få VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hoffbrand AV, Moss PAH, (2011) Essential Haematology. 6th edition. Oxford, UK: Wiley-Blackwell. 100 s.
Nilsson-Ehle P, (red) (2012) Laurells klinisk kemi i praktisk medicin. 9:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 80 s.
Nordberg N, Storry J, Bandrup K, Pettersson S, (2017) Kompendium i transfusionsmedicin. Lund: Klinisk immunologi och transfusionsmedicin. 71 s. (tillhandahålls av kursansvarig)
1. Klinisk kemi, 7.5 hp
Nilsson-Ehle P, (red) (2012) Laurells klinisk kemi i praktisk medicin. 9:e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 260 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter respektive delkurs och återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.