UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-03
Gällandedatum
2018-09-03
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för tillämpning av grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder för att kunna beskriva och analysera biomedicinsk laboratorievetenskap både som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält. Studenten ska även kunna förstå och tillämpa statistiska metoder för bearbetning av försöksdata samt grunderna för ett vetenskapligt arbetssätt. Vidare ska studenten förstå värdet av interprofessionellt samarbete i den kliniska vardagen
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Kunskap från delkursen i statistik och epidemiologi kopplas även till innehållet i de projektplaner som utformas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt för de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
2. redogöra för forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
3. applicera relevanta aspekter av vetenskaplig metod och teori vid utformande och sammanställning av en projektplan med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för biomedicinska analytikers yrkesutövning, och
4. presentera en egen projektplan samt kritiskt granska och diskutera såväl egen och andras projektplaner som vetenskapliga artiklar.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå samtliga lärandemål introduceras studenten genom föreläsningar, vilka kombineras med studier av kurslitteraturen. Därefter tränas lärandemål 1 och 3-4 vid seminarier kring vetenskapliga artiklar samt granskning av varandras projektplaner. För att uppnå lärandemål 2 genomförs också grupparbete som behandlar forskningsetisk lagstiftning och principer. Litteratursökning i databaser tränas vid handledd datorövning. Obligatoriska moment är datorövningar och seminarier. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds ny datorövning när examinator/lärare bedömer vilken tid som är lämplig till detta.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1- 4 görs genom bedömning av en individuell skriftlig projektplan, vilken genomförs i par, samt i seminarieform genom individuell bedömning av presentationen av egen och kritisk granskning av andra studenters projektplaner. Dessutom examineras lärandemål 1 och 3-4 individuellt vid artikelgranskningsseminarium. I bedömningen läggs särskild vikt vid ett korrekt akademiskt och vetenskapligt skrivande och argumentation samt relevant koppling till tidigare forskning. Lärandemål 2 examineras dessutom med betyg Underkänt (U)/Godkänt (G) genom en skriftlig gruppuppgift och vid ett seminarium där individuellt aktivt deltagande krävs vid en muntlig presentation. Därutöver krävs deltagande i datorövning i litteratursökning i digitala databaser.
För betyg G i delkursen krävs godkänt på samtliga moment i delkursen: artikelsökning, seminarieuppgifter, artikelgranskningar, opponent- och respondentskap vid såväl kamratgranskning som slutseminarium, digital posterpresentation, projektplan samt etikuppgift. För betyget VG krävs därutöver väl godkänt på projektplanen. För betygssättning av G resp. VG används ”Bedömningskriterier för Uppsats Projektplan 7 hp 2016”, som biläggs studiehandledningen på It’s learning.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande beskrivande statistik samt undersöknings- och urvalsmetoder. Dessutom belyses normalfördelning, parametriska och icke parametriska fördelningar samt hypotesprövning. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet, mätfel samt statistikprogram för datorer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för de metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av insamlad data,
2. tillämpa och tolka beskrivande statistisk och förklara och identifiera statistiska tillämpningsområden, och
3. använda statistiska datorprogram för inmatning, beskrivning och analys av data samt beskriva några typer av epidemiologiska undersökningar.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformer för att uppnå lärandemål 1-3 består av föreläsningar, egna studier av litteraturen och för att träna lärandemål 3 genomförs datorövningar. Närvaro är obligatorisk på datorövningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriskt moment kompenseras genom ny datorövning enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1-3 görs genom bedömning av en individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 3 examineras också individuellt genom en digital och muntlig redovisning av uppgifter i samband med datorövningar. Avseende fokus i bedömningarna läggs det särskild vikt vid val av lämplig metod och argument för detta. Bedömningskriterier för samtliga examinationsuppgifter finns i studiehandledningen. För betyg G i delkursen krävs 60 % korrekta svar på den individuella skriftliga tentamen, för VG 80 % korrekta svar.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas olika aspekter på professionsutveckling genom interprofessionellt lärande/samarbete och hur den egna professionens särart därigenom förtydligas genom interaktion med andra professioner.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av samverkan/samarbete mellan aktuella hälsoprofessioner.
2. beskriva hur biomedicinska analytiker använder vetenskap, statistik och epidemiologi i dagliga arbetet.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av inledande föreläsning och seminarium där lärandemålen diskuteras och arbetsformerna introduceras. För att uppnå lärandemålen genomför studenterna i mindre grupper litteraturstudier samt planerar och genomför intervju med yrkesverksamma biomedicinska analytiker. Resultat och analyser från intervjuerna presenteras och diskuteras i tvärgrupper (PPU-grupper) under ett avslutande examinerande seminarium. Närvaro är obligatorisk på seminarier. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment ska i samråd med examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras genom individuell muntlig redovisning av resultat och analyser utifrån egen intervju samt genom diskussion vid medstudenters redovisningar under seminarium med PPU-grupper. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att göra en objektiv presentation samt förmåga till relevanta reflektioner med koppling till såväl litteratur som metod och intervjuresultat i förhållande till syftet med uppgiften. I delkurs 3 ges betygen Underkänd och Godkänd enligt separata bedömningskriterier för uppgiften.
För G i slutbetyg på hela kursen BA131C krävs godkänd individuell skriftlig tentamen i delkursen Statistik och Epidemiologi, godkänt på samtliga moment i delkursen Forskningsmetodik (se ovan) samt godkänd examination av uppgift i delkursen Professionsutveckling. För VG i slutbetyg krävs även VG i både delkurs 1 Forskningsmetodik samt i delkurs 2 Statistik och epidemiologi.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Forskningsmetodik, 7 hp
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter. Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbete. Malmö högskola. Hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer.
2. Statistik och epidemiologi, 6 hp
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J & Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm:Liber. Kapitel 5. 74 s.
3. Professionsutveckling, 2 hp
Material och vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 20 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna sammanställs samt återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna skriftligt och muntligt under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.