Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
I denna kurs behandlas ett historiskt perspektiv på medier, dess uttrycksformer, industriella förutsättningar samt olika medieformers sociala, tekniska, kulturella och politiska implikationer.
Kursen introducerar mediernas historiska utveckling i västvärlden och belyser sociala, tekniska, kulturella och politiska aspekter av såväl traditionella massmedier som nya digitala medier. Länken mellan medieteknologisk utveckling och medieforskningens framsteg under 1900-talet presenteras med hjälp av grundläggande synsätt som teknologisk determinism och social shaping of technology. Dessutom introduceras begreppet kulturell form och placerar därmed mediernas historiska utveckling i en bredare kulturell kontext. Centrala diskussioner i kursen relateras genomgående till såväl genus- som offentlighetsteoretiska resonemang och lyfter dessutom fram könslogik som ett viktigt analytiskt begrepp genom mediernas historiska utveckling.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om mediernas historiska utveckling i västvärlden (1)
- visa kunskap om sociala, tekniska, kulturella och politiska aspekter av mediehistorien (2)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att relatera viktiga steg av mediehistorisk utveckling och deras betydelse för mediala kommunikationsmönster till dagens medielandskap (3)
- visa förmåga att relatera kunskaper om mediernas historia till samtida idétraditioner inom MKV-forskningen (4)
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna redovisa och presentera (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kunna reflektera över och värdera kunskaper om mediehistorisk utveckling utifrån etiska och genusteoretiska aspekter (6)
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, filmvisningar, litteratur- och presentationsseminarium samt grupparbete.
Muntlig examination 2,5hp (lärandemål 1, 2 och 5)
Hemtentamen 5hp (lärandemål 3,4 och 6)
Chapman, Jane. 2005, Comparative Media History - An introduction: 1789 to the Present, Polity Press: New York
Djerf-Pierre, Monica. 2003, ”Journalistikens kön – Fältets struktur och logik under 1900-talet”, i Kvinnovetenskaplig tidskrift, ( 2 ) s. 29-52
Durham Peters, John. 1999, Speaking into the Air: A History of the Idea of Communication, Oxford University Press
Habermas, Jurgen. 2003, Borgerlig offentlighet, (enbart Introduktion av Mats Dahlqvist) Arkiv Förlag: Stockholm (kompendium)
Lievrouw, Leah. A. 2006, ”New Media Design and Development: Diffusion of Innovations v Social Shaping of Technology” i Leah
Lievrouw & Sonia Livingstone (red) Handbook of New Media, 2006, London: Sage Publications (Tillgänglig som e-resurs)
Williams, Raymond. 2001, Tv – Teknik och Kulturell Form, Arkiv Förlag: Stockholm
Winston, Brian. 1998, Media Technology and Society (intro & one exemplary chapter), Taylor & Francis
Ytterligare vetenskapliga artiklar om mediehistoria och/eller medieteori tillkommer
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.