Minst 90 hp inom programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp, varav minst 50 hp inom huvudområdet Byggd miljö.
Ingår i huvudområde Byggd miljö på nivån 61-90 hp.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om regional planering utifrån ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Vidare ska studenten fördjupa sin förståelse av regional utvecklingspolitik och inriktningsplanering för infrastruktur ur ett samtida såväl som ur ett historiskt perspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- regionala utvecklingsprocesser ur ett nationellt så väl som internationellt perspektiv
- samtida teoretiska perspektiv på regionala utvecklingsprocesser och urbaniseringsprocesser på regional nivå
- regional utvecklingspolitik ur ett samtida såväl som ett historiskt perspektiv
- regionala planeringsprocesser och regional utvecklingspolitik i relation till den svenska förvaltningsmodellen
- inriktningsplanering för infrastruktur samt dess relationer till regional utveckling
- hållbarhetsaspekter av regional planering och utvecklingspolitik
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- självständigt kunna skapa, organisera, presentera och kommunicera kunskapsunderlag för planeringssituationer och utvecklingsprocesser med bäring på den regionala nivån
- analysera de institutionella, sociala och rumsliga förhållandena av en given planeringssituation med bäring på den regionala nivån
- reflektera över regional planering och regional utvecklingspolitik i relation till kommunal planering
- reflektera över regional planering och regional utvecklingspolitik i relation till globala förändringsprocesser
- reflektera över regional planering och regional utvecklingspolitik i relation diskurser om hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förhålla sig till olika aktörers intressen och medverkan i regionala planeringsprocesser och regional utveckling
- reflektera över regionala förändringsprocessers betydelse för möjligheten att främja hållbar utveckling
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuellt arbete, grupparbete och studiebesök.
Arbetssättet är processinriktat och kräver kontinuerligt aktivt arbete.
Föreläsningar ca 24 timmar
Obligatoriska seminarier ca 3 timmar
Handledning ca 8 timmar
Redovisning av grupparbeten ca 4 timmar
Självstudietid ca 230 timmar
Examinationen består av tre delar:
1. Litteraturseminarium, 1 hp
2. Individuell uppsats, 5 hp
3. Grupparbete, 4 hp
För betyget godkänt krävs att alla delar är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom att den individuella uppsatsen är väl godkänd.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.