Grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 5: Matematik B och Samhällskunskap A.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till olika samhällsgruppers problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att själv ta reda på vad som är problem respektive möjligheter.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang
- visa kunskap om metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors levnadsvillkor
- visa kunskap om segregation och människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
- visa kunskap om det urbanas sociala sammanhang utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och analysera en intervjuundersökning om det urbanas sociala sammanhang
- kritiskt reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang
- värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kristiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess
- värdera information om problem respektive möjligheter
Individuell uppgift där studenterna ska skriva en kritik av vald kurslitteratur och motivera sina bedömningar (2 hp) (UG).
Planering, genomförande och analys av en intervjuundersökning (4 hp) (UG).
Individuell skriftlig rapport som bygger på intervjuundersökning och kurslitteratur (4 hp) (UV).
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att momenten Individuell uppgift (2 hp) och Individuell skriftlig rapport (4 hp) är väl godkända.
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Massey, D. (2007). World City. Polity Press, Cornwall.
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2002). Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Studentlitteratur, Lund.
- Stigendal, M. (2007). Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Artiklar tillgängliga genom kursansvarig (för nedladdning).
- EU-kommissionen (2011). Cities of Tomorrow.
- Grander, M. & Stigendal, M. (2012). Integration och social sammanhållning.
- Stigendal, M. (2011). De två kunskapsstäderna.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.