Benämning
Byggd miljö: Den attraktiva staden
Engelsk benämning
Built Environment: The Attractive City
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2009-03-27
Behörighetskrav
AVK:
Arkitekturens grunder 15 hp
Digitala verktyg 7,5 hp
Projektkurs 1 7,5 hp
SSP:
Byggd miljö: Fysisk planering, projektering och projektledning, 10 hp
Byggd miljö: Arkitektur och stadsutveckling, 15 hp
Digitala verktyg I, 7.5 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen läses inom programmen Arkitektur, visualisering och kommunikation (AVK) och Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering (SSP). Kursen ingår i progressionen i huvudområdet byggd miljö, 30-45hp.
Syfte
Studenten utvecklar kunskap om och förståelse för de mångfasetterade utmaningar som dagens städer står inför och som berör den byggda miljön med aspekter på stadens offentliga rum och infrastruktur, sociala relationer, ekonomi, politik, kultur och miljö (hållbar utveckling). Studenten utvecklar också förståelse för och förmåga att problematisera sambanden mellan enskilda byggnader och stadsrum samt mellan privata och publika intressen i staden.
Vidare fördjupar studenten sina färdigheter i gestaltning och utvecklar förståelse för konsekvenser av fysiska förändringar i det offentliga rummet. Studenten applicerar digitala visualiseringsverktyg i planeringsprocessen.
Innehåll
- Föreläsningsserie med fokus på den moderna stadens utvecklingshistoria, förutsättningar och problem. Stadsbyggnads- och stadsutvecklingsfrågor diskuteras utifrån många olika perspektiv.
- Seminarier kring litteratur och föreläsningar.
- Stadsrumsanalys
- Gestaltningsuppgift i ett offentligt stadsrum
Stadsrumsanalys och gestaltningsuppgift genomförs med hjälp av teoretiska och praktiska metoder. Olika sorters visualiseringsverktyg används tillsammans med text och bilder
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om teorier om städers framväxt och utveckling
- visa kunskap och förståelse om de mångfasetterade utmaningar som dagens städer står inför och som berör den byggda miljön med aspekter på infrastruktur, sociala relationer, ekonomi, politik, kultur och miljö
- visa kunskap och förståelse om centrala teorier om stadsbyggnad och stadsutveckling och förstå deras vetenskapliga grund
- visa kunskap och förståelse om aktuella forskningsfrågor rörande stadsutveckling
- visa kunskap om hur enskilda byggnader på olika sätt kan relatera till stadsrummen och vilka konsekvenser detta får
- visa kunskap om hur stadsrummets utformning inverkar på aktiviteter av social, ekonomisk, kulturell eller politisk karaktär
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa färdighet i att visualisera och på andra sätt beskriva gestaltningsidéer i urbana sammanhang
- visa förmåga att presentera komplex information på ett för allmänheten tillgängligt sätt
- visa förmåga att genomföra analyser av stadens offentliga rum med utgångspunkt i vetenskapliga metoder
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer rörande arkitektur och stadsbyggnad i relation till det offentliga rummet
- visa förmåga att initiera och argumentera för en förändringsprocess i ett stadsbyggnadssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att granska och kritiskt reflektera över hur privata, kommersiella och publika intressen samverkar i stadens rum
- visa förmåga att granska och kritiskt reflektera över hur planering och gestaltning av stadens offentliga rum påverkar människors upplevelser och beteende
- visa förmåga att kritiskt reflektera över de analysmetoder som används för att förstå stadens rum och dess förutsättningar för ett fungerande stadsliv
Arbetsformer
- Föreläsningar ca 40 timmar
- övningar ca 80 timmar
- handledning ca 4 timmar
- semenarier ca 6 timmar
- redovisning ca 12 timmar
- självstudietid ca 260 timmar
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkända övningsuppgifter/rapport (10hp) och aktivt deltagande vid seminarier (3hp), studieresa (1hp) och redovisning (1hp).
För betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkända övningsuppgifter
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bergström, I & Forshamn, M, (2003) Nya stadsbyggnadsidéer: forskning och utveckling. ARKUS, Sthlm
- Florida, R (2006) Den kreativa klassens framväxt. Daidalos, Sthlm
- Kostof, S. (1991) City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History. Bulfinch Press
- Larice, M (ed); Macdonald, E (ed) (2006) The Urban Design Reader. (Routledge Urban Readers) Routledge
- LeGates, R. & Stout, F. (2003) The City Reader. Routledge (I urval)
- Malmö stad (2008) Plattform för kunskapsstaden Malmö. – (tillgängligt på internet)
- Sernhede, O & Johansson, T (red) (2006) Storstadens omvandlingar: postindustrialism, globalisering och migration : Göteborg och Malmö. Daidalos, Göteborg (i urval)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur i urval tillkommer.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.