Benämning
Byggd miljö: Stadsutveckling
Engelsk benämning
Built Environment: Urban Development
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-02-22
Behörighetskrav
Programmets förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 5: Matematik B och Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Detta är den inledande kursen i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering. Ingår i kandidatexamen inom huvudområdet Byggd miljö på nivå 1-15 hp.
Syfte
Kursens syfte är att introducera ämnet byggd miljö. Studenten utvecklar kunskap om historiska (inklusive ekonomiska, sociala, politiska och kulturella) processer som påverkar stadsutveckling, arkitektur, urbana processer och planering. Sammantaget ges en bild av vilka utmaningar städer och urbana områden står inför idag, liksom vilka förutsättningar och hinder det finns för en hållbar stadsutveckling.
Innehåll
- Introduktion programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering samt stadsplanerarprofessionen
- Urbanteori
- Idéhistoriska strömningar som påverkat utvecklingen
- Urban utveckling med fokus på:
- Byggd miljö
- Politik – Ekonomi
- Lokala och globala relationer
- Stadsplanen
- Arkitektonisk form
- Samhällsform; /ekonomiska strukturer/ livsform/omvärld/ samtida kritik
- Hållbar stadsutveckling
Malmö högskolas perspektiv kommer att genomsyra hela kursen då frågor om genus, mångfald och miljö är grundläggande utgångspunkter i kursen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om och förståelse för centrala teorier om stadsbyggnad, stadsutveckling och planering samt förstå historiska, ekonomiska, sociala, politiska och kulturella processer bakom stadsplaneideal
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att analysera stadsmiljöer och bebyggelse ur ett historiskt perspektiv
- visa förmåga att identifiera olika typer av stadsmiljöer och stadsplaner i fält och uttrycka det i skrift och verbalt
- kunna beskriva tidstypiska idéer, material och uttryck i arkitekturens historia
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att reflektera över skilda vetenskapsteoretiska och ämnesdisciplinära ingångar till stadsanalyser
Arbetsformer
I kursen kommer studenten att introduceras till att analysera urbana miljöer utifrån att besöka olika platser, möta stadsplanerare, delta i föreläsningar och seminarier och ta del av central litteratur inom området. Studenten får också öva sig i att uttrycka sig skriftligt och muntligt.
Föreläsningar ca 70 timmar, seminarier ca 20 timmar varav alla obligatoriska, stadsvandringar ca 6 timmar, självstudier ca 310 timmar.
Bedömningsformer
Examinationen består av fyra delexaminationer i form av uppsatser och ca 17 timmar obligatoriska seminarier uppdelade på 6 tillfällen. Uppsatserna skrivs individuellt och varje uppsats omfattar 3hp var och seminarierna omfattar tillsammans 3 hp. Alla delar måste vara godkända för att få godkänt betyg.
För betygen Väl godkänt på hela kursen krävs dessutom Väl godkänt på tre av de fyra uppsatserna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Björk, C. & Reppen, L. (2000) Så byggdes staden, Svensk Byggtjänst
- Eriksson, E. (1994) Den moderna stadens födelse. Svensk arkitektur 1890-1920, Ordfronts förlag, Stockholm
- Fronesis [politik, teori, kritik], (2005) Tema Staden, no. 18
- Hellspong, M. & Löfgren, O. (1993) Land och stad. Svenska samhällstyper och livsformer från medeltiden till nutid, Gleerups förlag
- Jacobs, J. (1961/2004) Den amerikanska storstadens liv och förfall, Daidalos
- LeGates R. & Stout, F. (2003) The City Reader, Routledge
- Kostof, S. (1991) City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History, Bulfinch Press
- Parker, S. (2004) Urban Theory and the Urban Experience, Encountering the City, Routledge
- Rådberg. J. (1997) Drömmen om atlantångaren : utopier & myter i 1900-talets stadsbyggande, Atlantis
- Tidskrift för genusvetenskap, no. 3, 2007, Tema: Arkitektur och boende
- Schött, K, Melin, L, Strand, H & Moberg, B. (2007) Studentens skrivhandbok, Liber, Stockholm
- Kompendium
Referenslitteratur:
- Andersson, O. (2007) Chicagoskolans urbansociologi. Forskare och idéer 1892-1965, Egalité
- Dunér, K. (1999) Svenska hus : landsbygdens arkitektur - från bondesamhälle till industrialisering, Carlsson bokförlag
- Furneaux Jordan, R. (1991) Western Architecture, Thames & Hudson
- Jarrick, A. & Josephson, O. (1996) Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, Studentlitteratur.
- Rudberg E. (1992) Folkhemmets byggande. Svenska Turistföreningen,
- Strömquist, S. (2005) Skrivboken, Gleerups, Malmö
- Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden, 2000, Liber, Stockholm
- Svenskt språkbruk. Ordbok över konstruktioner och fraser (2003) Stockholm
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.