UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-17
Gällandedatum
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av termin 1 i biomedicinska analytikerprogrammet.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten tillägnar sig kunskaper i kemi med fokus på kemiska jämvikter, buffertsystem samt kemisk bindning. Vidare ska studenten skaffa sig kunskaper i grundläggande organisk kemi, fysikalisk kemi, biokemi samt biologiska makromolekylers struktur och funktioner. Vidare ska studenten förvärva kunskaper om intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler. Dessutom skall studenten fördjupa sina kunskaper inom metabolism, grundläggande mekanismer för intracellulär sortering, cellsignalering, DNA replikation och celldelning.
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Kemi, 5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar det periodiska systemets uppbyggnad, atomers orbitaler och modeller för kemisk bindning, intermolekylär växelverkan samt kemisk jämvikt med tonvikt på buffertsystem ur både teoretisk- och praktisk synvinkel. Dessutom avhandlas hur intermolekylära krafter återspeglas i blandbarhet och fysikaliska egenskaper som till exempel kokpunkt, fryspunkt, osmotiskt tryck, ångtryck, ytspänning, kapillärkraft och viskositet. Slutligen behandlas elementär termodynamik där de termodynamiska storheterna entalpi, entropi och Gibbs fria energi introduceras genom tillämpningar inom biokemi.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för trender i det periodiska systemet, olika typer av kemiska bindningar samt förklara hur intermolekylära krafter återspeglas i fysikaliska och kemiska egenskaper i kemiska och biologiska system,
2. redogöra för kemisk jämvikt och buffertsystem samt tillämpa teorin i biologiska system och
3. förklara fysikaliska och kemiska egenskaper i lösningar samt redogöra för termodynamiska storheter.
Delkursens arbetsformer
I arbetet med lärandemål 1-3 består undervisningen av föreläsningar, gruppövningar, muntliga redovisningar samt en laboration, som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Även inslag av egna studier och seminarier kan användas som arbetsmetod. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laboration.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att förstå och redogöra för relevanta begrepp inom delkursen.
Den laborativa bedömningen görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfället och från en skriftlig redogörelse i form av en laborationsrapport. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att tillämpa teoretiska begrepp inom delkursen och redogöra för metodologiska principer.
Samtliga laborationsmoment och laborationsrapporten skall vara godkända. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, inlämningsuppgifter och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt väl godkänd. Inlämningsuppgifter ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd.
Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktisk examination enligt beslut av examinator. Eventuell frånvaro vid övriga obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator, genom skriftliga inlämningsuppgifter
2. Cellbiologi, 10 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande organisk kemi, biokemi och biomolekylers uppbyggnad, struktur och funktion. Dessutom belyses organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, uppbyggnaden av biologiska membraner med fokus på de olika molekylernas betydelse för membranets stabilitet och funktion. Därutöver inhämtas kunskap om cellens intracellulära strukturer, deras funktion samt cell-cell kommunikation. Vidare behandlas DNA replikation och celldelning. I delkursen utförs laborationer som belyser såväl teoretiskt genomgångna moment som grundläggande cellbiologisk metodik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. förklara uppbyggnad, struktur och funktion för i cellen vanligt förekommande biologiska makromolekyler,
2. redogöra för cellens uppbyggnad, organellernas grundläggande funktioner i olika typer av celler, samt intracellulära strukturer, cellulär rörelse och interaktion mellan celler,
3. redogöra för cellens centrala metabola processer och cellens produktion av energi samt översiktligt beskriva hur biomolekyler byggs upp och bryts ned i cellen,
4. förklara cellens grundläggande mekanismer: intracellulär sortering, cellsignalering, DNA replikation och celldelning, och
5. planera, utföra, dokumentera och värdera grundläggande laborativt arbete inom området cellbiologi.
Delkursens arbetsformer
Gällande lärandemål 1-4 består undervisningen av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, gruppövningar, muntliga redovisningar. För att uppnå lärandemål 5 görs laborationer som syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras i form av skriftliga individuella tentamina samt muntliga och skriftliga redovisningar i grupp.
Prestation vid laborationer samt skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning av om lärandemålen är uppfyllda. Bedömning av lärandemål 1-4 sker utifrån studentens prestation vid förekommande inlämningsuppgifter och en individuell skriftlig tentamen. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att förklara och förstå i delkursen ingående koncept och begrepp. Bedömning av lärandemål 5 sker utifrån studentens laborativa prestationer och från en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att beskriva relevanta metodologiska principer inom delkursens moment.
Den laborativa bedömningen för lärandemål 5 görs utifrån studentens prestationer vid laborationstillfällena och från skriftliga såväl som muntliga redogörelser. För att erhålla betyget G på delkursen ska den laborativa färdigheten bedömas som god, inlämningsuppgifter och laborationsrapport ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara godkänd. För att erhålla betyget VG på delkursen krävs att laborativ färdighet är bedömd som mycket god, laborationsrapporten ska vara inlämnad i tid samt väl godkänd. Inlämningsuppgifter ska vara godkända. Den skriftliga tentamen ska vara väl godkänd. Bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment ska student genomföra ny laboration eller praktisk examination enligt beslut av examinator. Eventuell frånvaro vid övriga obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator, genom skriftliga inlämningsuppgifter.
För att få G på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurserna. För att få VG på hela kursen krävs VG på båda delkurserna.
Rätt till omprov
Student som underkänts vid tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Kemi, 5 hp
E-bok: Sutton R, Rockett B, Swindells P, (2009) Chemistry for the Life Sciences ,second edition. Florida, CRC Press 266 s.
Laborationskompendium tillkommer. 10 s.
2. Cellbiologi, 10 hp
Alberts B, Hopkin K, Johnson AD, Morgan D, Raff M, Roberts K, Walter P (2019) Essential Cell Biology (fifth edition), New York, W.W. Norton & Company. 488 s av 734.
Laborationskompendium tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.