Introduktionsutbildning-behörighetsgivande kurs i svenska
Engelsk benämning
Qualifying Course in Swedish for University Studies 30 credits
Kurskod
AK003F
Omfattning
30 fup
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-04-27
Gällandedatum
2020-08-31
Behörighetskrav
Avslutad fullständig utländsk gymnasieutbildning samt godkänt resultat på de obligatoriska inträdesproven i svenska.
Utbildningsnivå
Gymnasienivå
Inget huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att förbereda studenten för akademiska studier på svenska. Kursen bedrivs på halvfart med studier förlagda till kvällstid och med ett stort inslag av IT-stödda självstudier. Godkänt resultat på hela kursen ger behörighet i svenska (HSVFS 2009:1, §4 samt UHR/studera.nu) – motsvarande Sv 3 (Gy 11) tidigare Svenska B.
Innehåll
Studenten tränar att utveckla kunskaperna i svenska språket genom övningar i muntlig och skriftlig färdighet och läsförståelse. Dessa tre delar examineras vid kursens slut genom prov som är gemensamma för de universitet som samarbetar kring den behörighetsgivande kursen. Kursen är uppdelad i fyra delmoment:
1. Läsförståelse och skriftlig färdighet I
2. Kommunikation ur ett omvärldsperspektiv
3. Vetenskaplig metod och projektarbete
4. Läsförståelse och skriftlig färdighet II
Lärandemål
Läsförståelse och skriftlig färdighet I 5,5 fup
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera strukturer i svensk grammatik
2. visa fördjupad kunskap om argumenterande texters uppbyggnad
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
3. praktisera reglerna i svensk grammatik i skrift
4. analysera och förstå nutidsorienterande texter
5. använda ett adekvat ordförråd i dess rätta kontext
6. skriva argumenterande texter.
Kommunikation ur ett omvärldsperspektiv 11 fup
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvudtrenderna inom svensk skönlitteratur
2. beskriva svensk arbetsmarknad och regelverk för välfärdssamhället.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
3. hålla muntliga anföranden vilka är välstrukturerade, begripliga och relevanta i skilda genrer.
4. visa förmåga att analysera skönlitteratur i förhållande till litterär genre
5. visa förmåga att diskutera samhällsinriktade ämnen och uttrycka åsikter utan att missförstånd av innehållet uppstår.
Vetenskaplig metod och projektarbete 7,5 fup
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva vad vetenskaplig metod innebär
2. söka och kritiskt granska information
3. skilja på akademiskt skrivande och vardagsprosa.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
4. kunna tillämpa de akademiska krav som ställs på skrivande vid högskola i ett projektarbete
5. visa förmåga att opponera, respektive respondera på projektarbeten.
Läsförståelse och skriftlig färdighet II 6 fup
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera strukturer i svensk grammatik.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
2. analysera och förstå nutidsorienterande texter
3. tillämpa olika typer av lästeknik för när- och översiktsläsning
4. praktisera reglerna i svensk grammatik i tal och skrift
5. använda ett adekvat ordförråd i dess rätta kontext
Arbetsformer
Läsförståelse och skriftlig färdighet I 5,5 fup
Texter utifrån kurslitteraturen läses, analyseras och bearbetas i gruppdiskussioner och i skrivande av övningstexter. Arbete med skriftliga övningsuppgifter understöds av föreläsningar i grammatik. Skrivande av argumenterande texter bearbetas processinriktat.
Kommunikation ur ett omvärldsperspektiv 11 fup
Föreläsningar ges som stöd för inhämtandet av kunskap om svensk skönlitteratur. Inläsning av två skönlitterära böcker understöds av instuderingsfrågor vilka bearbetas i ett forum på nätet. I detta forum analyseras vad som är kännetecknande drag för genren och hur detta framkommer i de inlästa böckerna. De instuderade böckerna utgår från ett gemensamt ämne vilket analyseras ur olika synvinklar och perspektiv.
I individuella muntliga anföranden i kombination med respons från lärare och studenter tränas studentens förmåga att planera och genomföra anföranden i skilda genrer.
I studien av svensk arbetsmarknad och regelverk för det svenska välfärdssamhället ingår föreläsningar och seminarier. I seminarierna kan studenten analysera och göra egna jämförelser av den ”svenska modellen” med tidigare kunskaper från andra länder och diskutera aktuella samhällsfrågor i mindre grupper.
I diskussioner av aktuella ämnen tränas studenten inför slutprovet i muntlig färdighet.
Vetenskaplig metod och projektarbete 7,5 fup
Föreläsningar ges för inhämtandet av kunskap om vetenskaplig metod, akademiskt skrivande samt hur man opponerar och responderar på projektarbeten. I seminarier tränas studenten att kritiskt granska och jämföra källor. Studenten skriver ett projektarbete där skrivprocessen stöds av kontinuerlig handledning.
Läsförståelse och skriftlig färdighet II 6 fup
Varierade arbetsformer används där studenten arbetar mot målen på olika sätt genom inläsning och analys av texter i kurslitteraturen samt genom diskussioner och aktivt deltagande i ett nätforum. Studenten utvecklar sin kunskap i grammatik genom deltagande i föreläsningar och genom skriftliga övningsuppgifter samt i den processinriktade uppsatsskrivningen där även formen för slutprovet i skriftlig färdighet tränas.
I diagnostiska läsförståelseprov tränas studenten inför slutprovet i läsförståelse.
Bedömningsformer
Läsförståelse och skriftlig färdighet I 5,5 fup
Lärandemål 1, 3, 4 och 5 examineras genom en salstentamen där studentens läsförståelse av nutidsorienterande text samt kunskap om dessa texters grammatiska uppbyggnad prövas, 3,5 fup (U-V).
Lärandemål 2, 3, 5 och 6 bedöms genom att studenten skriver en argumenterande uppsats, 2,0 fup (U-VG).
Kommunikation ur ett omvärldsperspektiv 11 fup
Lärandemål 1 och 4 examineras dels genom en skriftlig hemtentamen i svensk skönlitteratur, 2 fup (U-V), dels genom en muntlig examination i grupp där två skönlitterära böcker jämförs, diskuteras och relateras till genre. Studenten ska även skriftligt redogöra för en frågeställning i anslutning till litteraturen, 2 fup (U-G).
Lärandemål 2 och 5 examineras genom en muntlig tentamen i mindre grupp där svensk arbetsmarknad och regelverk för välfärdssystemet analyseras och diskuteras. Studenten ska även skriftligt redogöra för en fråga i anslutning till ämnet, 2 fup (U-G). Lärandemål 5 examineras även genom ett slutprov i muntlig färdighet vilket dels sker i grupp, dels individuellt, 1,5 fup (U-V).
Lärandemål 3 examineras genom fortlöpande muntliga framställningar i skilda genrer, 3,5 fup (U-V).
Vetenskaplig metod och projektarbete 7,5 fup
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en hemtentamen i vetenskaplig metod där kritisk källgranskning ingår, 1,5 fup (U-V).
Lärandemål 3 och 4 examineras genom ett projektarbete skrivet i grupp. Studenten ska även individuellt skriva en reflekterande text om projektarbetets olika moment och genomförande, 4,5 fup (U-V).
Lärandemål 5 examineras genom att studenterna ska respondera eget projektarbete och opponera på ett annat projektarbete. Studenten ska även individuellt lämna in en skriftlig redogörelse för hur länkningen mellan frågeställning och svar knyts ihop i det arbete som opponeras på, 1,5 fup (U-V).
Läsförståelse och skriftlig färdighet II 6 fup
Lärandemål 1, 2, 4 och 5 examineras genom en salstentamen, 3 fup (U-V).
Lärandemål 2, 3 och 5 examineras genom ett slutprov i när- och översiktsläsning, 1,5 fup (U-V)
Lärandemål 4 och 5 examineras genom ett slutprov där studenten skriver en resonerande uppsats, 1,5 fup (U-V).
För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 15 fup.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2019) Form i fokus C med facit. Lund: Folkuniversitets förlag.
Thuren, Torsten (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm:Liber AB (s. 16-34).
Åström, Monika (2018) Språkporten. Svenska som andra språk 1, 2, 3. Lund: Studentlitteratur.
Två skönlitterära böcker, ca 800 sidor. Svensk ordbok. Extra
instuderingsmaterial, ca 100 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.