Tandläkarutbildningen är uppbyggd av 10 obligatoriska terminskurser som vardera omfattar 30 högskolepoäng. Kurs 1-6 är på grundnivå och kurs 7-10 på avancerad nivå.
Prov och bedömning
För varje kurs utser Grundutbildningsnämnden en examinationsansvarig samt examinationsgrupp, bestående av 3-4 medlemmar. Examinationsgruppen ansvarar för planering och genomförande av examinationen.
En målrelaterad examination hålls i slutet av varje kurs och pågår vanligen under ca 1 vecka. Vid examinationen bedöms kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt.
Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefattar såväl teoretiska moment som färdighetsmoment. Som betyg förekommer godkänd och underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov.
Självständigt arbete, i allmänhet en uppsats av vetenskaplig karaktär, bedöms av handledare och lärare med ansvar för de studerandes vetenskapliga utbildning. Vid bedömningen värderas uppsatsen, samt den studerandes insatser vid den disputation som avslutar arbetet.
För betyget godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment och utvärdering, samt godkänd examination och godkända praktiska moment under kursen. Obligatoriska och praktiska moment omfattar deltagande och aktivitet vid basgruppsträffar, laborationer med tillhörande instruktionsmoment, kliniska seminarier, preklinisk färdighets¬träning, demonstrationer samt patientbehandling.
Beslut angående godkända praktiska moment på kursen delges den studerande före examinationen. Huvudregeln är att den studerande med godkänt resultat skall ha fullgjort praktiska moment för att få deltaga i examinationen. Om endast mindre delar av praktiskt moment kvarstår kan kursansvarig medge att den studerande får deltaga i examinationen trots att praktiskt moment inte är godkänt.
För tillträde till examination krävs av ansvarig lärare godkänd aktivitet i basgruppen samt godkänt deltagande i och genomförande av preklinik och klinik.
Om mer än 2 år förflutit sedan de senaste praktiska momenten och delmomenten i examinationen utfördes ska dessa färdigheter bedömas på nytt för att inte ha förlorat sin giltighet.
För att ha rätt att deltaga i examination skall den studerande vid examinationstillfället uppvisa legitimation och kvitto över att terminsavgift har erlagts till studentkåren.
Examinationstillfällen äger rum enligt följande:
Kurs 1, 3, 5, 7 och 9:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i januari
Examinationstillfälle 2: 10 veckor efter ordinarie tentamenstillfälle
Examinationstillfälle 3: i augusti månad.
Kurs 2, 4, 6 och 8:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i juni
Examinationstillfälle 2: i augusti månad
Examinationstillfälle 3: 10 veckor efter höstterminens start
Kurs 10:
Examinationstillfälle 1: ordinarie tentamenstillfälle i april
Examinationstillfälle 2: i juni månad
Examinationstillfälle 3: i augusti månad.
Den studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. Med examinationstillfällen avses de tillfällen som man enligt schemat givits möjlighet att deltaga i. Det räknas dock ej som tillfälle vid frånvaro styrkt med intyg (daterat senast samma dag som provtillfället och inlämnad senast 1 vecka från provtillfället) från läkare (sjukdom) eller från kurator (personliga skäl).
Efter andra examinationstillfället kan examinationsansvarig sammankalla en samrådsgrupp bestående av den studerande, examinationsansvarig, Studierektor, samt om så anses erforderligt kursansvarig, aktuell tutor och/eller kurator. Vid femte examinationstillfället har den studerande, om examinationen varit muntlig, rätt att begära att annan lärare än vid tidigare examinationstillfällen genomför examinationen.
Om den studerande ej har godkänts för tillträde till examination kan den studerande, om särskilda skäl föreligger, efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen i dess helhet innan examinationstillfällen erbjuds i enlighet med ovan. Beslut om möjligheten att gå om en kurs fattas i enlighet med 1 kap 4 § högskolelagen (SFS 1992:1434) av Grundutbildningsnämnden efter handläggning av Studierektor.
Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid.
Olika tandvårdssituationer eller tandvårdsproblem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för problembaserat lärande. Det motiverar de studerande att söka basal kunskap utifrån ett upplevt behov av att förklara kliniska fenomen. Vetenskaper som behövs (biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap) för att på djupet förstå och förklara olika tillstånd blir på så sätt integrerade i odontologin. I basgrupper som består av 8-9 studerande och en handledare bearbetas patientfallen som utgör utgångspunkt för lärandet. De studerande tar självständigt ansvar för kunskapssökandet och lärandet och utvecklar en kompetens för livslångt lärande. Seminarier, föreläsningar, demonstrationer, laborationer och klinisk tjänstgöring kompletterar basgruppsarbetet.
Klinisk tjänstgöring med behandling av egna patienter löper genom hela utbildningen och den kliniska tiden ökar successivt från kurs 2 till kurs 10. Genom att de studerande arbetar parallellt i kliniken med de aktuella frågeställningarna tar man tillvara tandvårdssammanhanget och de studerandes egna praktiska erfarenheter. Vetenskaplig evidens avseende diagnostik och behandling kopplas till de frågor som uppstår i kliniken.
Sekvenseringen av kurserna är bunden och tillåter en progressiv utveckling av de studerandes kompetens genom att mer och mer komplexa problem och sammanhang introduceras allteftersom de studerandes insikt och erfarenhet ökar. Preklinisk träning i laboratoriemiljö föregår alla kliniska moment. Under sista studieåret förläggs en del av den kliniska utbildningen till allmäntandvårdskliniker. Efter avslutade kurser omfattar de studerandes kliniska kompetens: kunskap och förståelse, interpersonell kommunikativ förmåga, problemlösning och kliniskt beslutsfattande, kliniska färdigheter samt teknisk färdighet.
Internationalisering
De studerande har möjlighet att tillbringa en del av sin studietid vid ett utländskt universitet. På grundnivå kan perioden vara kortare i samband med utförande av ett vetenskapligt projekt. På avancerad nivå kan en längre sammanhängande period genomföras under senare delen av utbildningen. Studenter från andra länder kan på samma sätt få en del av sin tandläkarutbildning i Malmö.