Benämning
Polisiärt arbete II
Engelsk benämning
Police work II
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-11-05
Behörighetskrav
För tillträde till termin tre krävs att studenten är godkänd på kursen PO121A. Vid underkänt prov och i de fall omprov eller resultat från prov tidsmässigt ligger inom ramen för nästa kurs, kan studenten flyttas upp i väntan på förnyat prov och resultat. Underkänns studenten avbryts studierna på den nya terminen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Polisiärt arbete
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör termin 3 på polisprogrammet
Syfte
Kursen ska leda till fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende polisiärt arbete i ärenden som berör personer med olika psykiatriska tillstånd, barn och unga samt brott i nära relationer. Preparatkunskap, drogtecken och symptom ingår. Den grundläggande kunskap och de färdigheter som förvärvats tidigare under utbildningen breddas nu och fördjupas genom att de tränas integrerat med fokus på olika arbetsområden. Ett viktigt inslag i kursen är förutsättningar för mellanmänskliga möten och kommunikation med syfte att öka samförståndet mellan polisen och olika grupper i samhället.
Polisiär akutsjukvård övergår nu från att vara ett i huvudsak teoretiskt ämne till att studenten omsätter dessa kunskaper praktiskt i övningssammanhang.
I delkursen polisiär tjänstefärdighet II breddar och fördjupar studenten de kunskaper om polisiär konflikthantering som förvärvats under föregående terminer. Ämnet integreras nu i ökad utsträckning i övriga delkursers arbetsområden och studenten övar på att tillämpa och växla mellan olika tekniker och taktiker i olika situationer och miljöer med varierade stressnivåer och hotbilder. En central del av momentet är att studenten reflekterar över de olika val som finns, och de olika val som görs, i en viss situation. Under delkursen utvecklar studenten även sina färdigheter i polistaktisk bilkörning samt radio och taktiskt samband.
I kursen varvas genomgående teori med praktik med syftet att studenten ska utveckla en helhetsförståelse för polisiärt arbete. Studenten ges handledning i grupp löpande under terminen med särskilt fokus på professionellt bemötande och de situationer som studenten kan komma att möta i sitt yrke som polis.
Innehåll
Kursen består av 6 delkurser. Delkurs 6 ges löpande under terminen.
Delkurser
1. Psykiatriska tillstånd och beroendelära, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om och förklaringar till olika typer av beroendetillstånd och psykisk ohälsa för att kunna identifiera, förstå och kunna bemöta och kommunicera med personer med psykisk ohälsa. Tillämpbar lagstiftning som kan bli aktuell i dessa kontakter diskuteras samt ansvaret för vård och behandling av de aktuella grupperna. Psykiatriska tillstånd som diskuteras är vissa personlighetssyndrom, beroendetillstånd, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, affektiva sjukdomar såsom depression och bipolär sjukdom samt psykossjukdomar. Suicidrisker samt grunderna i dialog och kommunikation vid suicidrisk behandlas också.
Delkursen behandlar även preparatkunskap med fokus på de vanligaste förekommande drogerna och andra hälsofarliga ämnen med syftet att studenten ska kunna identifiera symptom som är karakteristiska för dessa. Olika gruppers bruk och missbruk av droger och andra hälsofarliga ämnen samt aktuell forskning av relevans för polisiärt arbete diskuteras också. Särskild vikt läggs vid tillämpning av narkotikalagstiftning och utredning av narkotikabrott.
Kopplingen mellan olika preparat och/eller psykiatriska tillstånd och kriminalitet i relation till polisarbete diskuteras.
I delkursen belyses även vikten av att kunna identifiera skillnader mellan psykisk ohälsa eller sjukdom, ett somatiskt akut tillstånd och drogpåverkan för att göra polisiära ingripanden så säkra som möjligt för alla inblandade. Ämnet polisiär konflikthantering integreras i delkursen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för de vanligaste psykiatriska tillstånden och reflektera över dess betydelse för bemötandet av personer som polisen hanterar i sitt arbete,
2. redogöra för de rättsregler som är kopplade till polisiära åtgärder i samband med psykiatriska tillstånd samt kunna tillämpa tvångsmedelsanvändning som kan bli aktuell i polisiära ingripanden samt avrapportera dessa ärenden,
3. diskutera kopplingen mellan olika preparat och/eller olika psykiatriska tillstånd och kriminalitet ur ett köns- och etnicitetsperspektiv,
4. diskutera förutsättningar för att genomföra förhör med personer med psykiatrisk funktionsnedsättning,
5. diskutera de förväxlingsrisker som finns med avseende på psykisk ohälsa eller sjukdom, ett somatiskt akut tillstånd och preparatpåverkan och hur denna risk kan minimeras i samband med polisiära ingripanden,
6. redogöra för och kunna identifiera tecken och symptom på bruk av narkotika, dopingpreparat och alkohol och relatera detta till bemötande och polisiära ingripanden, och
7. redogöra för narkotikastrafflagen, lag om förbud mot vissa dopningsmedel och lag om förbud mot hälsofarliga ämnen och kunna tillämpa dessa vid utredning av brott.
Delkursens arbetsformer
Delkursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras innehållet i föreläsnings- och seminarieform. För att uppnå lärandemål 1 och 2 samt 4-6 övar studenten även på att agera i möten med personer i olika psykiatriska tillstånd. För att uppnå lärandemål 6 och 7 diskuteras symptom på preparatpåverkan, psykiatrisk sjukdom och ohälsa samt ingripande och tillämpbar juridik och avrapportering av ärenden i samband med övningar. Praktiska övningar och tillhörande seminarier är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Delkursens examinationsformer består av enskild skriftlig tentamen samt deltagande i seminarier och praktiska övningar. Lärandemål 1 och 2 samt 5-7 examineras genom enskild skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för psykiatriska tillstånd och olika preparat samt de lagar som styr polisens arbete i denna typ av ärenden. Lärandemål 1 och 2 samt 4-6 examineras även genom praktiska övningar med tillhörande seminarier där fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över sitt eget och andras sätt att bemöta personer med skilda behov. Lärandemål 3 och 4 examineras genom deltagande i seminarier med en tillhörande enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att diskutera kopplingen mellan olika preparat och/eller psykiatriska tillstånd och kriminalitet ur ett köns- och etnicitetsperspektiv. Eventuell frånvaro vid obligatoriska praktiska övningar och tillhörande seminarier kompletteras genom deltagande i ny praktisk övning och skriftlig individuell uppgift enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinerande moment. För betyget väl godkänt krävs därutöver väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen.
Betygsskala för delkursen
Underkänd (U), Godkänd, (G) och Väl Godkänd (VG).
2. Polisiärt arbete med barn och unga, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om polisens arbete med att förebygga och utreda brott i ungdomsmiljö med unga lagöverträdare. Under delkursen läggs återkommande vikt vid beaktandet av barnperspektivet i arbetet med barn och unga med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention.
Inledningsvis förs en diskussion om ungdomars brottsutsatthet och ungdomsbrottslighetens karaktär och utveckling samt olika förklaringsmodeller till varför ungdomar begår brott. För att öka polisens förmåga att kommunicera med olika grupper diskuteras olika påverkansfaktorer såsom ungdomskulturer med fokus på interkulturella miljöer, kön, och grupprocesser.
Därutöver behandlas hur polisen samverkar med andra aktörer i ärenden som involverar barn och unga, exempelvis skola, socialtjänst och civilsamhällets organisationer. Relevant lagstiftning gås igenom, exempelvis socialtjänstlagen, lagen om vård av unga (LVU) och sekretess.
Den speciallagstiftning som gäller unga lagöverträdare och brottsutredningar för lagöverträdare mellan 15 och18 år och lagöverträdare under 15 år, behandlas särskilt. Förhållningssätt och regler vid samtal och förhör med barn och unga diskuteras.
Delkursen innefattar även övningar i kriminalteknik och övningar där studenten tillämpar sina teoretiska och praktiska kunskaper avseende ingripande, avrapportering och handläggning av ärenden med unga lagöverträdare.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för ungdomsbrottslighetens mönster, karaktär och utveckling samt diskutera och föreslå förklaringar och förebyggande åtgärder,
2. resonera kring ungdomskulturer med fokus på interkulturella miljöer, kön, och grupprocesser,
3. redogöra för hur rättssystemet hanterar unga lagöverträdare och de utredningsregler som gäller för gärningspersoner under 18 år, vilka samverkanskrav detta ställer på polisen samt i denna kontext även reflektera över barnperspektivet i det polisiära arbetet, och
4. självständigt utreda och avrapportera ungdomsärenden i enlighet med relevant lagstiftning, polisiära rutiner och beprövad erfarenhet.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras kursens innehåll i föreläsningsform och i seminarieform. För att uppnå lärandemål 4 deltar studenten även i praktiska övningar. Av de schemalagda momenten är de praktiska övningarna obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Kursen examineras genom enskild skriftlig tentamen och deltagande i praktiska övningar. Samtliga lärandemål examineras med enskild skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för hur rättssystemet hanterar unga lagöverträdare och för de regler som gäller vid utredning av ärenden med gärningspersoner som är upp till 18 år. Lärandemålen 4 bedöms även genom deltagande i praktiska övningar. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att ingripa i, utreda och avrapportera ungdomsärenden i enlighet med relevant lagstiftning. Studentens bemötande och kommunikation är också i fokus i dessa övningar.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska praktiska övningar kompletteras genom deltagande i ny praktisk övning enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på delkursen krävs minst betyget Godkänd på varje examinerande moment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på delkursen krävs därutöver betyget Väl Godkänd på individuell skriftlig tentamen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
3. Brott i nära relation, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkursen syftar till att studenten ska förvärva grundläggande kunskaper om polisens arbete med att utreda brott i nära relation, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, och polisens möjligheter att förebygga brott enskilt och i samverkan med andra. Särskild vikt läggs vid studentens helhetsförståelse för ärendegången i brott i nära relationsärenden från adekvata förstahandsåtgärder, exempelvis bemötande, bevissäkring, dokumentation och förhör på plats, till vidare utredning och överlämnande av ärende till åklagare. Delkursen behandlar även vikten av bevissäkring, det vill säga kriminaltekniska utredningsåtgärder, i samband med sexualbrott samt den straff- och processrättsliga lagstiftning som är relevant i dessa ärenden.
Delkursen inleds med en diskussion om olika förklaringsmodeller och faktorer, särskilt kön, etnicitet och sexuell läggning, som kan påverka utsattheten för brott med syftet att skapa förståelse för de utsattas situation och kunna bemöta brottsoffer utifrån olika behov på ett professionellt sätt.
För att bättre kunna tillgodose behov av information, stöd och skydd samt motivera fortsatt medverkan i brottsutredningen förs en diskussion kring polisens arbete med att förebygga brott i nära relation, enskilt och i samverkan med andra aktörer. Sekretess diskuteras också.
Delkursen behandlar barnperspektivet, särskilt barn utsatta för brott i nära relation, direkt och indirekt genom de konsekvenser det innebär för barn att bevittna brott i nära relation.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika förklaringsmodeller till brott i nära relation,
2. redogöra för och tillämpa den juridik som särskilt kan beröra brott i nära relation,
3. beskriva polisens brottsofferarbete och diskutera vikten av ett korrekt bemötande,
4. kritiskt diskutera polisens arbete med att förebygga brott i nära relation.
5. självständigt utreda och avrapportera brott i enlighet med relevant lagstiftning och polisiära rutiner.
Delkursens arbetsformer
Delkursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och tillämpningsövningar. För att uppnå lärandemålen diskuteras kursens innehåll i föreläsnings- och seminarieform. För att uppnå lärandemål 2-5 genomförs även tillämpningsövningar där studenten tränar bemötande, samtal och förhör med särskilt utsatta och sårbara brottsoffer och utredning av brott i nära relationsärenden. Därutöver deltar studenten i praktiska kriminaltekniska övningar och avrapporteringsövningar. Tillämpningsövningar är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 och 5 examineras genom enskild skriftlig tentamen. Fokus i bedömningen av tentamen är studentens förmåga att redogöra för ärendegången i brott i nära relationsärenden. Lärandemål 5 examineras även genom tillämpningsövningar. Fokus i bedömningen av tillämpningsövningarna är studentens förmåga att uppvisa korrekt bemötande och vidta adekvata utredningsåtgärder. Lärandemål 4 examineras genom en individuell skriftlig uppgift som diskuteras i seminarieform. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att resonera kring polisens möjligheter och begränsningar att förebygga brott i nära relation. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom deltagande i ny tillämpningsövning enligt beslut av examinator. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment. För väl godkänt betyg på delkursen krävs därutöver väl godkänt resultat på individuell skriftlig tentamen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
4. Handledning och professionsutveckling, 1 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen diskuteras polisyrket ur olika perspektiv. Studenten reflekterar över polisyrket och utbildningen till polis i relation till kön och etnicitet och dess betydelse för utövandet av polisiärt arbete.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. reflektera över polisyrket och utbildningen till polis, särskilt i relation till kön och etnicitet, och dess betydelse för utövandet av polisiärt arbete.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av seminarier och handledning i grupp. Handledning sker i grupp med syftet att stödja en långsiktig och hållbar yrkesutveckling genom att studenten får diskutera perspektiv kring polisyrkets möjligheter och utmaningar. Handledarens roll är att följa diskussioner i gruppen och relatera dessa till polisyrket. Studenten skriver även en reflektionsuppgift. Seminarier är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en enskild skriftlig reflektionsuppgift som redovisas muntligt och diskuteras med andra studenter under handledning. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över polisarbetet och utbildningen till polis i relation till olika maktordningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras med en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
För betyget Godkänd krävs godkänt betyg på reflektionsuppgiften.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) eller Godkänd (G).
5. Praktisk tillämpning av polisiär akutsjukvård, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen utgår ifrån de teoretiska kunskaperna som studenten tidigare utvecklat, vilket möjliggör att studenten kan utveckla förmågor och färdigheter att hantera och åtgärda situationer i akuta tillstånd utifrån S-CABCDE, med HLR, D-HLR och barn-HLR. Delkursen behandlar även samverkan mellan polis, sjukvård och räddningstjänst i akuta situationer och integreras delvis med praktiska moment i terminens övriga delkurser.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. visa förmåga och färdigheter att hantera akuta situationer utifrån S-CABCDE och genomföra HLR, D-HLR och barn-HLR, och
2. redogöra för samverkan mellan polis, sjukvård och räddningstjänst.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen består av seminarier, praktiska övningar och träning i kliniskt träningscentrum. För att uppnå lärandemålen övar studenterna på att hantera akuta situationer i praktiska övningar. För att uppnå lärandemål 2 diskuteras förutsättningar för samverkan även i seminarieform. Praktiska övningar och träning i kliniskt övningscentrum är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga Lärandemål examineras individuellt i praktiska övningar. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att hantera livshotande tillstånd utifrån S-CABCDE och att genomföra HLR, D-HLR och barn-HLR samt redogöra för samverkan med andra aktörer. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment ska enligt beslut av examinator kompletteras genom deltagande i ny praktisk övning.
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt betyg på samtliga praktiska examinerande moment.
Betygsskala för delkursen
Underkänd (U) eller Godkänd (G).
6. Polisiär Tjänstefärdighet II, 6,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen består av tre moment.
6.1 Polisiär tjänstefärdighet, Polisiär konflikthantering, 4,5hp
I momentet fortsätter färdighetsträningen med att väva ihop teoretiska och praktiska grunder som förvärvats under tidigare färdighetsmoment. Momentet fokuserar särskilt på teoretisk kunskap om förväntade effekter vid tjänstevapenanvändning och fördjupning i mentala och kommunikativa teorier. Polisens värdegrund och polisiär konflikthantering i relation till kön och etnicitet samt relevant juridik och regelverk diskuteras kontinuerligt i seminarieform. Under momentet integreras mental och fysisk förberedelse med de teoretiska och praktiska grunderna i polisiär konflikthantering. Under momentet genomförs övningar med hög ämnesintegration.
Delkursens lärandemål
Efter avslutat moment ska studenten kunna
1. tillämpa mentala tekniker som förberedelse inför, vid genomförande av och som mental bearbetning av polisiära uppdrag,
2. uppvisa en för polisyrket adekvat fysisk förmåga,
3. tillämpa fysiska tekniker och metoder samt tjänstevapenanvändning,
4. redogöra för och reflektera över förväntade effekter vid tjänstevapenanvändning, och
5. tillämpa fordonsstopp och lokaliseringssök med såväl normal som förhöjd hotbild.
Delkursens arbetsformer
Momentens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå lärandemål 1 diskuteras momentets innehåll i seminarieform. För att uppnå lärandemål 2 arbetar studenten självständigt utifrån den kunskap som förvärvats under termin 1 avseende fysisk förmåga. För att uppnå lärandemål 3 och 5 tränas taktik, fysiska tekniker, metoder och vapenanvändning vid praktiska övningar. För att uppnå lärandemål 4 diskuteras effekterna av tjänstevapenanvändning i seminarieform.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 2, 3 och 5 examineras genom ett praktiskt prov. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att tillämpa polisiära tekniker och metoder på ett korrekt sätt. Lärandemål 1 och 4 examineras genom deltagande i ett seminarium med tillhörande skriftlig inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över den mentala förberedelsens betydelse för yrkesutövningen. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
Innehåll
6.2 Polisiär tjänstefärdighet, Radio och taktiskt samband, 1 hp
Momentet breddar och fördjupar de kunskaper som studenten förvärvat gällande den praktiska användningen av radio och gällande betydelsen av taktiskt samband vid olika insatser och vid samverkan med övriga användarorganisationer. Särskilt tränar studenten på direktvalshantering, hantering av kontakter, gateway och repeater samt scanningslistor. Radio och taktiskt samband är delvis integrerat i terminens övriga delkurser. Radio och taktiskt samband övas tillsammans med andra färdigheter inom terminens delkurser.
Lärandemål
1. redogöra för hur Rakel fungerar när polisen samverkar med andra användarorganisationer och över regiongränser,
2. hantera gateway och repeater,
3. redogöra för korrekt sambandssamverkan med räddningstjänst och sjukvård vid större händelser,
4. tillämpa direktvalshantering, hantering av kontakter samt scanningslistor på mobila radiostationer, och
5. reflektera över uttrycksformer vid radiokommunikation, särskilt i relation till kön och etnicitet.
Arbetsformer
Momentets arbetsformer är föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras kursens innehåll i föreläsnings- och seminarieform. För att uppnå samtliga lärandemål deltar studenten även i praktiska övningar i lärosal och i övningsmiljö. Seminariet om uttrycksformer vid radiokommunikation är obligatoriskt.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett praktiskt handhavandeprov. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att tillämpa radio korrekt, att uttrycka sig korrekt i kommunikationen med andra samt att resonera kring betydelsen av taktiskt samband för polisiärt arbete. Lärandemål 5 examineras även genom deltagande i ett seminarium och en enskild skriftlig uppgift. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över betydelsen av olika uttryckssätt vid radiokommunikation utifrån olika exempel. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator med en enskild skriftlig uppgift.
Innehåll
6.3 Polisiär tjänstefärdighet, Förarutbildning, 1 hp
Den nationella förarutbildningen fortsätter med tillämpning av polisarbete i trafikmiljö med bland annat polisiär körteknik. Under kursen läggs särskild vikt vid att kunna diskutera det egna och andra studenters beteende i trafiken på ett kritiskt och konstruktivt sätt, bland annat i förhållande till angelägenhetsgrad, kön och yrkeskultur.
Lärandemål
Efter genomfört moment ska studenten kunna
1. tillämpa säker polistaktisk körning i trafikmiljö, och
2. förhålla sig kritiskt och konstruktivt till sitt eget och andra studenters beteende i trafikmiljö.
Arbetsformer
Momentets arbetsformer är föreläsningar och praktiska körövningar. I den praktiska övningen samarbetar studenterna i par och analyserar varandras beteende i trafikmiljön utifrån Trafikverkets nollvision och de regleringar som styr den polisiära föraruppgiften och polistaktik i trafikmiljö. Praktiska körövningar är obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemålen examineras genom ett praktiskt körprov med efterföljande seminarium. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att framföra fordon säkert och att förhålla sig kritiskt och konstruktivt till en annan students beteende i trafikmiljön. Student som inte närvarar vid obligatoriska moment ska enligt beslut av examinator komplettera genom deltagande i ny praktisk körövning. Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på varje examinationsmoment.
Betygsskala för delkursen
I momentet ges betyget Underkänt eller Godkänt.
Betyg för hela kursen
För betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursens ingående moment i respektive delkurs. För betyget väl godkänd krävs att betygskriterierna för väl godkänt är uppfyllda för delkurserna 1-3, samt att övriga moment är godkända.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Psykiatriska tillstånd och beroendelära, 7,5 hp
I Agevall L, Jenner H. (2016) Bilder av polisarbete – Samhällsuppdrag, dilemman och kunskapskrav. Växjö: Växjö University Press. 151 sidor (valda delar).
Andersson M, Asp P, Swenson Claréus P, Hempel A, Kankaanpää E, (2012) Narkotikabrotten: en kommentar till de centrala bestämmelserna om narkotikabrott. Uppsala: Iustus. 194 sidor.
Berggren N-O, Munck J, (2015) Polislagen, en kommentar. Stockholm: Norstedts Juridik, (valda delar, cirka 10 sidor).
Cöster G, Swahn L, (2018) Polisiära omhändertaganden enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård – en kvantitativ pilotstudie. I Lindström P, Sempert, U. (red.). Kriminologi och poliskunskap. Mötet mellan forskning och praktik (sid 173-195). 22 sidor.
Gumpert CH, Abbad Larsson G, Cederborg AC, (2009) Att intervjua barn : med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder. Lund: Studentlitteratur. 80 sidor.
Hartelius J, (2018) Narkotika, dopningsmedel och ha¨lsofarliga varor. Göteborg: Mediahuset. 64 sidor.
Hed I, (2017) Sekretess!: handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Stockholm: Jure förlag. 150 sidor (valda delar).
Herlofson J, Minipsykiatri (2014) E-bok Natur & Kultur, 327 sidor
Kronkvist O, (2017) Polisförhör. Metoderna, forskningen och lagen. Malmö: Gleerups. 240 sidor.
Levander S, (2017) Fem typer av psykiska störningar som poliser och andra inom rättsväsendet ofta möter. Kunskapsbaserade råd om bedömning och bemötande (Fou-rapport 2017:2). Malmö: Malmö högskola. 82 sidor.
Aktuell lagtext och eller andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
2. Polisiärt arbete med barn och unga, 6 hp
Berggren N O, Munck J, (2015) Polislagen, en kommentar. Stockholm: Norstedts Juridik. (Valda delar, cirka 10 s).
Clevesköld L, Thunved B, Thunved A, (2015) Samhället och de unga lagöverträdarna. Stockholm: Norstedts Juridik. 316 sidor.
Granström G, Mannelqvist R, (2016) Brottsoffer – rättsliga perspektiv. Lund Studentlitteratur. (Valda delar, cirka 60 sidor).
Hed I, (2017) Sekretess! : handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Stockholm: Jure förlag. 150 sidor. (Valda delar)
Kronkvist O, (2017) Polisförhör. Metoderna, forskningen och lagen. Malmö: Gleerups. 240 sidor.
Pettersson T, (202) Att balansera mellan kontroll och kontakt – Lokala polisers arbete med ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB. 169 sidor.
Ring J, Öberg J, (2012) Ungdomsbrottslighetens utveckling speglad i olika källor. I Brottsutvecklingen i Sverige 2008-2011. Brå-rapport: 2012:13. Stockholm: Brottsförebyggande rådet, 28 s.
Skolundersökning om brott 2017. Om utsatthet och delaktighet i brott. Brå-rapport 2018:15. 80 sidor.
Torstensson Levander M, Ivert A-K, (2018) Ungdomskriminalitet och sociala miljöer. Ju förr desto bättre. Delbetänkande av utredningen Framtidens socialtjänst. SOU 2018:32. 13 sidor.
Aktuell lagtext och eller andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
3. Brott i nära relation, 6 hp
Berggren N-O, Munck J, (2017) Polislagen. En kommentar. Stockholm: Norstedts Juridik. 253 sidor.
Brottsförebyggande rådet, (2018) Polisiära arbetssätt för att förebygga partnervåld – med fokus på våldsutövare (rapport 2017:13). Stockholm: Brottsförebyggande rådet. 100 sidor.
Brottsförebyggande rådet, (senast utgiven rapport). Nationella trygghetsundersökningen. Stockholm: Brottsförebyggande rådet.
Brottsförebyggande rådet, (senast utgiven rapport). Brottsutvecklingen i Sverige. Stockholm: Brottsförebyggande rådet.
Bärgman, O, Danielsson S, (2018) Förundersökning i brottmål (2018) Stockholm: Bruun Juridik, ca 260 sidor, valda delar omfattande ca 100 sidor
Granström G, Mannelqvist R, (2016) Brottsoffer – rättsliga perspektiv. Lund Studentlitteratur. (Valda delar, cirka 60 sidor).
Dahlström, Strand, Westerlund, (2018) Brott & Påföljder. Stockholm: Bruun Juridik, ,ca 620 sidor, valda delar omfattande ca 100 sidor
Hed I, (2017) Sekretess! Handbok om offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Stockholm: Jure förlag. 150 sidor (valda delar).
Kronkvist O, (2017) Polisförhör. Metoderna, forskningen och lagen. Malmö: Gleerups. 240 sidor.
Lange Thomsen J, (2006) Rättsmedicin. Stockholm: Liber. 448 sidor.
Nilsson G, Lövkrona I, (2020) Våldets kön. Lund: Studentlitteratur. 357 sidor
Olsson J, Kupper T, (2017) Grundläggande kriminalteknik. Stockholm: Jure förlag. 387 sidor (sid 379-388).
RFSL (2008). Våldsamt lika och olika. En skrift om våld i samkönade parrelationer. Stockholm: RFSL. 57 sidor.
Regeringen. En nationell strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. Utdrag (kapitel 5, sid 109-155) ur Makt mål och myndighet – feministisk politik för en jämställd framtid. Skr. 2016/17:10. Tillgänglig,
Sinisalo E, Moser-Hällen L, (2018) Våld i nära relationer. Stockholm: Liber. 381 sidor.
Senast tillgänglig brottsstatistik.
Westerlund, G, (2018) Straffprocessuella tvångsmedel. Stockholm: Bruun Juridik
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
4. Handledning och professionsutveckling, 1 hp
I Agevall, L, Jenner, H. (2016) Bilder av polisarbete – Samhällsuppdrag, dilemman och kunskapskrav. Växjö University Press, Växjö universitet. Sid 51-68, sid.133-148.
Holmberg C, (2006) Kvinnan i polisyrket – vilken grund läggs i utbildningen?
Rask M, Kronkvist O, Åberg J, (2006) Polisers bemötande av personer med psykiatriska problem (valda delar).
Svedberg L, (2016) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 56 s. av 359 s.
5. Praktisk tillämpning av polisiär akutsjukvård, 3 hp
MSB (Myndighet för samhällskydd och beredskap) Akut omhändertagande – för räddningstjänstpersonal ca 282 sidor.
Stenlund, A (2016) Akutsjukvård. Malmö: Gleerups. 320 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer. Cirka 50 sidor.
6. Polisiär Tjänstefärdighet II, 6,5 hp
6.1 Polisiär konflikthantering
Berggren N-O, Munck J, (2017) Polislagen, En kommentar. Stockholm: Norstedts juridik AB. 253 sidor (valda delar).
Boucht J, (2019) Polisens användning av våld. Uppsala: Iustus. 239 sidor.
6.3 Förarutbildning
Ceder M, Magnusson B, Römbo E, Ståhl Å, (2016) Trafikkommentarer. Stockholm: Norstedts Juridik. 856 sidor (valda delar).
Fuhrman H, (2017) Lag och rätt i trafiken. Lund: Studentlitteratur. 180 sidor.
Fuhrman H, (2011) Trafiknykterhetsbrott. Umeå: Polisutbildningen, Umeå Universitet. 137 sidor.
Trafikförfattningar (senaste upplagan). Stockholm: Wolter Kluwer. 50 sidor.
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle. Under genomförs dessutom en formativ utvärdering (s.k. temperaturtagning) efter halva tiden. Även resultatet av denna diskuteras med studenterna på schemalagd tid.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.