Introduktionskurs till maskinteknik och produktutveckling
Engelsk benämning
Introduction to Mechanical Engineering and Product Development Studies
Kurskod
MT147A
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-15
Gällandedatum
2017-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik B, Kemi A, Matematik D.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 8/A8.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Syfte
Studenten utvecklar grundläggande kunskaper i ritteknik och insikt i relevanta miljömedvetna material och
konstruktionsval. Studenten utvecklar också kunskap om teknisk text och om vetenskapligt förhållningssätt och arbete.
Kursen ger en introduktion till ingenjörens arbete, belyser viktiga kunskapsområden och identifierar och motiverar kurser inom högskoleprogrammen Produktutveckling och Design och Maskin- och materialteknik.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
Ritteknik (2,5 hp):
Standarder och ritregler
Vyer, projektionsmetoder och snitt
Måttsättning, toleranser och passningar
Form- och lägestoleranser
Läsning och tolkning av en enklare ritning
Svensk teknikhistoria och framtidens utmaningar (4,5 hp):
Sverige blir en industrination: teknikhistoria från industrialism till samtid
Använda programvaran CES EduPack med verktyget Eco Audit för att göra livscykelanalys
Introduktion till akademiskt skrivande: att rubricera, att sätta ut referenser, att uttrycka sig i akademisk skrift
Introduktion till något verktyg för akademiskt skrivande
Studieteknik (0,5 hp):
Djupläsning av teknisk text
Planering av tid för studier
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
känna till grundläggande regler och standarder inom ritteknik
kunna förklara innebörden för enklare toleranser på ritning
kunna förklara vad ett vetenskapligt arbete är
kunna identifiera viktiga förutsättningar i teknikutvecklingen som lett till dagens svenska industrisamhälle, samt ha en grundläggande kunskap om dessa
visa kunskap i hur stor miljöpåverkan är för att tillverka, frakta och använda produkter samt vilka mått som används för att kvantifiera denna
visa grundläggande förståelse för att kvantifiera akademisk text, dess struktur, delar och referenshantering
visa förståelse för vad primär- respektive sekundärkällor är
förstå den egna insatsens avgörande betydelse för gott studieresultat
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
skapa, läsa och tolka en enklare ritning
tolka och utföra en uppgift inom givna ramar
göra enklare antaganden för att kunna lösa en uppgift
visa en grundläggande förståelse för hur energifördelningen ser ut vid tillverkning av enklare produkter
formulera sig i skrift på ett sakligt och språkligt korrekt sätt i en kortare text
referera till källmaterial på ett korrekt sätt
planera sin studietid
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
visa en förståelse för källors trovärdighet
visa förmåga att diskutera kring antaganden och resultat
visa förmåga att kritiskt kunna värdera sitt eget resultat
visa förmåga att ge relevanta kommentarer på andras arbete
kunna läsa en text och ta ut de viktigaste fakta
Arbetsformer
I kursen ges undervisning genom föreläsningar, övningar och seminarier samt att studenterna arbetar i mindre grupper med ett skriftligt projektarbete med tillgång till handledning.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd: Godkända ritteknikuppgifter (2,5 hp), godkänt projektarbete (4,5 hp) och godkänd reflektionsuppgift (0,5 hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Svenska skrivregler. 3., [utök.] utg. (2008). Stockholm: Liber
Taavola, Karl (2009). Ritteknik 2000. Faktabok. 4. uppl., utökad och uppdaterad Ludvika: Athena lär
Thurén, Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. 2., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.