Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om medie- och kommunikationsvetenskapens historiska tradition av publik- och användarstudier, liksom hur fältet har utvecklats teoretiskt och metodologiskt fram tills idag.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla förståelse kring medieanvändandets olika praktiker ur ett publik-, deltagar- och användarperspektiv.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla färdigheter för att kunna söka upp och förstå statistiska data om användare och publiker.
Metodologiskt syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter dels i målgruppsanalys, dels i medieetnografiska observationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och problematisera olika traditioner och begrepp inom medieforskningen gällande publik- och användarteorier.
- Söka upp och på en grundläggande nivå tolka statistiska data om användare och publiker.
- Genomföra och kritiskt diskutera målgruppanalys.
- Genomföra och reflektera kring medieetnografiska observationer av publiker.
- Skriftligt och muntligt argumentera för olika synsätt på publiker, användare och praktiker i medierelaterade sammanhang.
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, enskild läsning av kurslitteratur samt arbete under viss handledning.
En individuell skriftlig hemtentamen motsvarande 5 hp, vilken examinerar lärandemål 1, 2, och 5). Denna bedöms U/G/VG.
Genomförande och redovisning i grupp av medieetnografiska observationer samt målgruppsanalys motsvarande 2,5 hp, vilken examinerar lärandemål 3, 4 och 5. Denna bedöms U/G.
- Bengtsson, Stina, Ericson, Staffan & Stiernstedt, Fredrik (red.) (2020). Medievetenskapens idétraditioner. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
- Jensen, K. B., & Rosengren, K. E. (1990). Five traditions in search of the audience. European journal of communication, 5(2), 207-238.
- Napoli, Philip M. (red.) (2018). Mediated communication. Berlin: De Gruyter
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.