Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde.
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Kursen syftar till att introducera studenterna till ämnet grafisk design genom att utveckla grundläggande designförmåga för utformning av grafisk design för samt att utveckla förmåga att värdera och artikulera grafiska kvaliteter i medieprodukter och tjänster.
Kursen är uppdelad i fyra delkurser:
- Perception, kognition, gestaltpsykologi, form- och färglära (2 hp)
- Typografi, layout, grid och digitala verktyg (6 hp)
- Media, genrer och publiceringsformat (4 hp)
- Tillämpning, eget arbete och presentationsteknik (3 hp)
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna beskriva området för grafisk design ur historiskt- och samtida perspektiv (1)
- kunna förklara grundläggande begrepp inom kreativa metoder, layout, typografi, bildhantering, materiallära och datoriserad grafisk formgivning (2)
- kunna analysera och diskutera grafisk design utifrån kognitiva, perceptuella och gestaltpsykologiska aspekter (3)
- kunna redogöra för grunderna i form- och färglära från ett tekniskt, fysiskt, psykologiskt och socialt perspektiv (4)
- kunna redogöra för hur val av medier och material påverkar och berikar kommunikationen (5)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna omsätta grundläggande kunskaper i form- och färglära i grafisk design (6)
- kunna använda grundläggande material och metoder för framställning av grafisk design för print, screen och andra relevanta medier (7)
- kunna presentera designförslag muntligt och med hjälp av skisser (8)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs skall studenten:
- konstruktivt kunna ta och ge kritik på egna och andras arbeten (9)
- kunna opponera muntligt och skriftligt på medstudenters arbeten (10)
- kunna värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån hållbarhets-, etiska och demokratiska perspektiv (11)
- kunna beskriva konsekvenserna av olika designbeslut och relatera dem till makten i yrkesrollen (12)
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
I delkurs 1 bedöms lärandemål 3, 4 och 6 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 2 bedöms lärandemål 2 och 7 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 3 bedöms lärandemål 1 och 5 genom skriftliga uppgifter.
I delkurs 4 bedöms lärandemål 8, 9, 10, 11 och 12 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Betyg på delkurs utgörs av en summativ bedömning av delkursens moment.
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
I delkurs 1 bedöms lärandemål 3, 4 och 6 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 2 bedöms lärandemål 2 och 7 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 3 bedöms lärandemål 1 och 5 genom skriftliga uppgifter.
I delkurs 4 bedöms lärandemål 8, 9, 10, 11 och 12 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Betyg på delkurs utgörs av en summativ bedömning av delkursens moment.
Skriftlig kursutvärdering görs i samband med kursens slut.