Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Medieaktivism, strategi och entreprenörskap
Engelsk benämning
Media Activism, Strategy and Entrepreneurship
Kurskod
KK402B
Omfattning
22.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-06-10
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om begreppen strategi, entreprenörskap och aktivism, samt förhållandet mellan dessa, i sammanhang där medier spelar en avgörande roll. Utgångspunkten tas i vad som kan kallas för ett handlingsperspektiv på medier. Detta fokuserar hur medier kan användas på medvetna sätt, samt medieanvändningens konsekvenser när sådana processer väl är igång. I kursen introduceras även grupparbete som arbetsmetod samt hur man i grupp kan generera idéer och innovationer i skärningspunkten mellan aktivism, strategi och entreprenörskap samt försäljningspresentera (pitcha) egna idéer och innovationer.
Innehåll
Kursen består av 4 moment:
1) Entreprenörskap (5 hp),
2) Strategi (5hp)
3) Aktivism (5 hp)
4) Projektarbete i grupp (7.5 hp)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för mediestrategiska resonemang.
- visa grundläggande förståelse av entreprenörskap i medierelaterade sammanhang.
- kunna ge exempel på och diskutera olika former av medieaktivism.
- kunna analysera strategi, aktivism och entreprenörskap utifrån ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv.
- kunna redogöra för hur strategi, aktivism och entreprenörskap förhåller sig till varandra.
- kunna planera och genomföra projekt i grupp med mediestrategiska, entreprenöriella och/eller medieaktivistiska förtecken.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna kommunicera och diskutera resultat av egna studier och studier i grupp.
- kunna värdera och kritiskt förhålla sig till olika aspekter av ett handlingsinriktat perspektiv på medier.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar (inkluderat gästföreläsningar) handledning, seminarier samt arbete i grupp.
Bedömningsformer
Entreprenörskap (5hp) examineras genom muntlig redovisning i grupp (lärandemål 2, 4, 7 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G).
Strategi (5hp) examineras individuellt genom hemtentamen (lärandemål 1, 4, 7 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G) Väl Godkänd (VG).
Aktivism (5hp) examineras individuellt genom en salstentamen (lärandemål 3, 4, 7 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G) Väl Godkänd (VG).
Projektarbetet examineras genom en skriftlig inlämning (5 hp), samt genom en muntlig redovisning (2,5 hp), som båda sker i grupp (lärandemål 5, 6, 7 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G).
Helkursbetyg
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delar bedöms som minst G.
För ett VG krävs utöver G på samtliga delar att antingen aktivism eller strategiexaminationen bedöms som VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Entreprenörskap
Entreprenörskap i det tjugoförsta århundradet: Betänkande av Entreprenörskapsutredningen SOU 2016:72 del 1
http://www.regeringen.se/4a98f0/contentassets/565684f52f6a45bb82b7da488ed224f6/entreprenorskap-i-det-tjugoforsta-arhundradet-sou-201672
Strategi
- Falkheimer, Jesper och Heide, Mats (red.). 2011. Strategisk kommunikation. Forskning och praktik. Lund: Studentlitteratur.
- Gulbrandsen, Ib T. & Just, Sine N. (2016) In the Wake of New Media: Connecting the Who with the How of Strategizing Communication, International Journal of Strategic Communication, 10:4, 223-237
Aktivism
- Lievrouw, Leah A. (2011) Alternative and Activist New Media, Cambridge: Polity.
- Martin, Brian. (2007) ‘Activism, Social and Political’, Encyclopedia of Activism and Social Justice. SAGE Publications
- Mattoni, Alice (2013), ’Media Activism’, The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Social and Political Movements, Blackwell Publishing
- Mouffe, Chantal (2016), Agonistik: Texter om att tänka världen politiskt, Stockholm: Atlas (utdrag).
Ett urval av artiklar, rapporter och andra texter och material kan tillkomma på kursens olika moment.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.