Grundläggande behörighet + Engelska 6
Avslutat kurser omfattandes minst 60 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Inget huvudområde.
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
I. Introduktion: Digitala format, sociala medier, etik och upphovsrätt (7, 5 hp).
II. Att kommunicera med hjälp av sociala medier (7, 5 hp).
III. Transmedialt berättande (7, 5 hp).
IV. Boken och skönlitteraturen i det digitala medielandskapet (7, 5 hp).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(1) identifiera, beskriva, förklara och tillämpa skilda skribentroller i digitala medier.
(2) identifiera, beskriva och förklara hur digitala medier inverkar på varandra och på andra medier.
(3) identifiera, beskriva och förklara olika skriv- och publiceringsmöjligheter som digital teknik erbjuder.
(4) identifiera, beskriva, förklara och värdera de etiska och upphovsrättsliga aspekterna av digital publicering.
(5) uppvisa en god språkfärdighet
(6) uppvisa förmåga att skriva och publicera digitalt i olika genrer.
(7) uppvisa förmåga att reflektera över och kritiskt granska sin egen och andras skriv- och produktionsprocess både muntligt och skriftligt.
Föreläsningar, seminarier och skriv- och publiceringsövningar.
Delkurs I examineras genom en individuell essä om digital publicering (4 hp), ett grupparbete, en muntlig gruppresentation och en skrivuppgift om immaterialrätt (1,5 hp), samt två individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteraturen (2 hp).. Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 3 och 4, samt delvis även lärandemål 5, 6 och 7.
Delkurs II examineras genom en strategisk kommunikationsplan för användning av sociala medier, specifika målgruppstexter och en muntlig gruppresentation (5,5 hp), samt två individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteraturen (2 hp). Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2 och 3, samt delvis även lärandemål 5, 6 och 7.
Delkurs III examineras genom en transmedial produktionsplan, ett transmedialt skrivprojekt och en gruppresentation (5,5 hp), samt två individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteraturen (2 hp).. Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 2, 3, 5, 6 och 7.
Delkurs IV examineras genom en individuell portfolio, en muntlig responsuppgift i grupp (2,5 hp), en novell, en ljudbok och en muntlig presentation (3 hp), samt två individuella reflektioner i bloggformat med utgångspunkt i kurslitteraturen (2 hp).. Delkursen examinerar huvudsakligen lärandemål 1, 3, 5, 6 och 7.
- Bruns, Axel (2013) ‘From Homepages to Network Profiles: Balancing Personal and Social Identity’, http://snurb.info/files/2013/From%20Homepages%20to%20Network%20Profiles.pdf.
- Epikanalys: en introduktion (1990). Holmberg, Claes-Göran, Ohlsson, Anders (red.). Lund: Studentlitteratur, i urval.
- Falkheimer, Jesper och Mats Heide (2003) Reflexiv kommunikation: nya tankar för strategiska kommunikatörer. Malmö: Liber.
- Fleischer, Rasmus (2011), Boken och biblioteket, Ink bokförlag, 2011.
- Forsberg, Jenny (2012) Blogga, tvittra och fejsbucka - Kommunicera effektivt i sociala medier [Elektronisk resurs]. Norstedts.
- Forsman, Malin (2011) Internetpublicering och sociala medier: en juridisk vägledning. 4. uppl. Stockholm: Norstedts juridik.
- Lenemark, Christian (red. 2012) Litteraturens nätverk. Berättande på internet. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1, 3-7
- Lindstedt, Inger (2013; uppl. 2) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
- Perryman, Neil (2008) ‘Doctor Who and the Convergence of Media: A Case Study in Transmedia Storytelling’, http://robertoigarza.files.wordpress.com/2008/11/art-doctor-who-and-the-convergence-of-media-a-case-study-perryman-2008.pdf.
- Phillips, Andrea (2012) A Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. New York: McGraw-Hill.
- Rosengren, Richard (2011), Karaktärer, repliker, dialog, Studentlitteratur, kap. 3-5.
- Walker Rettberg, Jill (2008) Blogging. Digital Media and Society Series. Cambridge: Polity Press.
Digitala resurser
- @copyrightsidan.se. Din kompletta resurs för information om upphovsrätt. www.copyrightsidan.se/
- e-utveckling. se : Skriva för webben. www.eutveckling.se/riktlinjer/webb/ (2012-02-15)
- Lloyd, Sara (2008) A book publisher’s manifesto for the 21st century. thedigitalist.net/wp-content/uploads/2008/05/a-book-publishers-manifesto-for-the-21st-century.pdf
- Wackå, Fredrik (2012) Webbredaktörens ABC. www.wpr.se (2012-02-15)
- Datainspektionen. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
- Bonus. http://www.bonuscopyright.se/
Referenslitteratur (används enligt lärarens instruktioner)
- Carlén-Wendels, Thomas (2005) Upphovsrätt i reklam och media. Lund: Studentlitteratur
- Leth, Göran & Torsten Thurén (2000) Källkritik för internet. Styrelsen för psykologiskt försvar. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/SPF/kallkritik_internet.pdf
- Spelregler för press, TV, radio (2007). Pressens samarbetsnämnd, TU Service AB. Internet: Spelregler för press, radio och tv. Svenska Journalistförbundet. www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=portal
- Thurén, Torsten (2003) Sant eller falskt: metoder i källkritik. Krisberedskapsmyndigheten. www.msb.se/Upload/Produkter_tjanster/Publikationer/KBM/Utbildningsserie/sant_eller_falskt_utb_2003-7.pdf
- ”Yttrandefrihet på nätet”. Internetguide. www.nic-se.se/more/aboutguide/freespeech
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.