Grundläggande behörighet + Engelska 6
Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng
Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras genom en pedagogisk portfolio, ger därmed studenterna en introduktion till vanan att dokumentera och presentera sina arbeten.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa en övergripande förståelse av ämnet grafisk design, med fokus på estetiska, praktiska och professionella aspekter (1)
- Kunna använda kreativa metoder som ett verktyg för att utveckla design (2)
- Kunna redogöra för bokstävernas grundformer och grunderna i typografins historia, och lösa enkla typografiska uppgifter (3)
- Kunna använda utrustning för ljussättning i fotostudio, och kunna utföra grundläggande digital bildredigering (4)
- Kunna använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag (5)
- kunna presentera designförslag muntligt, med stöd av skisser, modeller och handouts (6)
- kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form under designredovisningar (7)
- kunna sammanställa dokumentation av egna designprojekt i en pedagogisk portfolio (8)
Introduktion till grafisk design, 10 hp. Examineras genom pedagogisk portfolio
Lärandemål 1,2,3,4,5,6,7,8
Typografi 1a, 2 hp. Examineras genom skriftlig tentamen
Lärandemål 3
Typografi 1b, 3 hp. Examineras genom redovisning av designuppgift
Lärandemål 3, 6, 7, 8
Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer texter och utdrag ur böcker beroende på de teman som tas upp under kursen.
För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad)
Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor)
Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor OK) Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)