Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering, termin 3 och kan även ges som fristående kurs.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att själv ta reda på vad som är problem respektive möjligheter.
Kursen består av följande delmoment:
- Vad är integration?
- Ekonomins urbana integration
- Urban integration av välfärdsregimer
- Samhällets urbana gränser
- Vem är inte integrerad, var och varför?
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsetik och människosyn
- Intervjuteknik
- Intervjuundersökning
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa kunskap om integrationen av det urbanas socialas sammanhang
- Visa kunskap om människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
- Visa kunskap om metoder för att inhämta och analysera information om människors levnadsvillkor
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Kunna reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang
- Kunna planera, genomföra och analysera en intervjuundersökning om det urbanas sociala sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Kunna värdera sin egen kunskapsprocess
- Kunna värdera information om problem respektive möjligheter
Kursen har som pedagogisk huvudinriktning att studenterna ska lära genom att göra. Lektionerna kommer att kopplas till den intervjuundersökning som utgör en röd tråd i kursen. Hälften av lektionerna är obligatoriska liksom genomförande av minst 10 intervjuer samt motiverade bedömningar av ett urval av kurslitteraturen.
- Lektioner och föreläsningar ca 48 timmar
- Seminarier ca 8 timmar
- Intervjuundersökning ca 50 timmar
- Handledning ca 4 timmar
- Självstudietid ca 157 timmar
- Individuell skriftlig uppgift där studenterna ska bedöma ett urval av kurslitteraturen och motivera sina bedömningar, vilket sen ligger till grund för bedömning av studenterna (2 hp)
- Planering, genomförande och analys av en intervjuundersökning (4 hp)
- Individuell skriftlig rapport som bygger på intervjuundersökning och kurslitteratur (4 hp)
Alla delar (1, 2, 3) måste vara godkända för att få betyget godkänd. För betyget väl godkänd måste de individuella uppgifterna (1 och 3) få betyget väl godkänd
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Massey, D. (2007). World City. Polity Press, Cornwall.
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2002). Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Studentlitteratur, Lund.
- Stigendal, M. (2007). Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Artiklar tillgängliga genom kursansvarig (för kostnadsfri nedladdning).
- EU-kommissionen (2011). Cities of Tomorrow.
- Malmö stad (2004). Välfärd för alla.
- Stigendal, M. (2011). De två kunskapsstäderna.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.